« 2025. № 5 (185)

Народознавчі зошити.  2025. № 5 (185).  С. 1210—1234

УДК: 75.052(477)”19″:7.041.5

DOI https://doi.org/10.15407/

ОЗНАКИ НОНКОНФОРМІЗМУ В ІКОНОЛОГІЇ ТА КРИПТОЦИТАТАХ МОЗАЇКИ «ВОЗЗ’ЄДНАННЯ УКРАЇНИ» Є. БЕЗНІСКА, М. КРИСТОПЧУКА, Б. СОЙКИ І Б. СОРОКИ У ЛЬВОВІ

СКОП Михайло

Анотація. У статті проведено комплексний аналіз твору під умовною назвою «Возз’єднання України» 1982 р. Метою є виявити прояви нонконформізму в іконографії і криптоцитатах. Завдання спрямовані на розкриття культурного контексту, іконографії та іконології, виявлення художньої манери, звернення до українського іконопису та творів українських митців I пол. XX ст., і порівняння із творами аналогічного сюжету. Об’єктом дослідження є мозаїчне панно під умовною назвою «Возз’єднання України», відкрите 1982 р. на теперішньому пр. В’ячеслава Чорновола у Львові, предметом — прояви нонконформізму в іконології та криптоцитатах на твори українських митців XX ст. та українське сакральне мистецтво XI—XVII ст. Актуальність дослідження є у тому, що в умовах російсько-української війни українське мистецтво радянського періоду стало полем ідеологічного протистояння: росія апропріює українські твори як російські, а тому, що багато таких об’єктів несуть радянську пропаганду, в Україні відбувається декомунізація, метою якої є очистити простір від радянських наративів. Також є окремі ініціативи, спрямовані на дослідження творів, які можуть бути інструментом антиросійської контрпропаганди. Тому важливим є висвітлення панно, у якому, попри пропагандиське замовлення, було закладено приховані націоналістичні і релігійні змісти. Для розкриття мети і завдань було застосовано методи виявлення історичного і культурного контексту, фотофіксації і візуального обстеження, формального, структурного, семантичного, порівняльного, а також іконографічного та іконологічного аналізу.

Ключові слова: Українське монументальне мистецтво, мистецтво УРСР, мозаїка, Дерево життя, Софія Київська, іконографія Богородиці, бойчукізм, Євген Безніско, Микола Кристопчук, Богдан Сойка, Богдан Сорока.

Надійшла 25.06.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Аджавенко Н. Урзуфская мозаика. К 40-летию создания мозаичного панно Л.Н. Кузминкова «Праздник урожая». Вечерний Мариуполь: газета о Мариуполе и мариупольцах. 2008. № 11 (221).
  • 2.         Скляренко Г. Концепція М. Бойчука та особливості українського модернізму. Народна творчість та етнологія. 2024. № 1 (401). С. 27—33.
  • 3.         Петрова І., Хромова О. Монументальне мистецтво як засіб конструювання історичної пам’яті в радянській Україні. СХІД. 2022. № 3 (1). Складні проблеми історичної пам’яті в філософських та історичних інтерпретаціях. С. 47—52.
  • 4.         Петрова О. Від нормативності до творчого плюралізму. Живопис 60—80-х ХХ століття. Третє Око: мистецькі студії. Київ: Фенікс, 2015. С. 17—32.
  • 5.         Ложкіна А. Перманентна революція. Мистецтво України ХХ — початку ХХІ ст. Київ: ArtHuss, 2019. 544 c.
  • 6.         Нікіфоров Є., Байцим П. Чипси: Українські наївні мозаїки 1950—90. Харків: IST Publishing, 2024. 190 с.
  • 7.         Скляренко Г. Матеріали до історії: Монументально-декоративне мистецтво України другої половини ХХ століття. URL: https://sovietmosaicsinukraine.org/media/uploads/text/Stynopis_G._Sklyarenko_MDArt_Stinopis_Galina_Sklyarenko_MDArt.pdf (дата зв. 15.05.2025).
  • 8.         Віняр Г., Шпачук Л. Словник новотворів української мови кінця ХХ століття. Кривий Ріг, 2002. Вип. 2. 180 с.
  • 9.         Демчук Р. Храмова свідомість у структуруванні мнемотопів ідентичности. Shapes of culture. 2015. Т. 12. Теорія та історія культури С. 346—355.
  • 10.       Смирна Л. Століття нонконформізму в українському візуальному мистецтві: Монографія. Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України. Київ: Фенікс, 2017. 480 с.
  • 11.       Тарнашинська Б. Плеяда нескорених: Алла Горська. Опа нас Заливаха. Віктор Зарецький. Галина Севрук. Людмила Семикіна. Бібліограф-упоряд. М. Лу к’я ненко. М-во культури України, ДЗ «Нац. парлам. б-ка України». Київ, 2011. 200 с. Шістдесятництво: профілі на тлі покоління. Вип. 13.
  • 12.       Дроздов В. Проблеми радянської монументальної пропаганди на західноукраїнських землях у 1944—1953 рр. Науковий вісник Ужгородського університету, серія «Історія». 2023. № 2 (49). С. 39—48.
  • 13.       Нікіфоров Є., Герман Л., Балашова О. Decommunized: Ukrainian Soviet Mosaics. Київ: Основи, 2017. 256 с.
  • 14.       Петрова І. Мозаїки Вінниці: історико-мистецький нарис. Упор. Анастасія Стовпець. Вінниця: Твори, 2021. 196 с.
  • 15.       Чернов О., Іванов С. Усі відтінки Маріупольських мозаїк. Маріуполь: Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні, 2020. 64 с.: іл.
  • 16.       Алла Горська. Артмонографія. Упоряд. А. Яцковська. Київ: Родовід, 2024. 376 с.
  • 17.       Іван-Валентин Задорожний. Каталог виставки творів. Київ: Спілка художників України, 1991. 36 с.
  • 18.       Іван-Валентин Задорожний. Альбом творів художника: альбом. Авт. вступ. ст. І. Міщенко. Київ: Софія-А, 2017. 319 с.
  • 19.       Історія українського мистецтва: у 6-х т. Т. 5. Радянське мистецтво 1917—1941 років. Київ: УРЕ, 1967. 479 с.
  • 20.       Історія українського мистецтва: у 6-х т. Т. 6. Радянське мистецтво 1941—1967 років. Київ: УРЕ, 1968. 451 с.
  • 21.       Эстетическое оформление города: из опыта политического и архитектурно-художественного оформления Львова. Ю. Скрипченко, О. Гладуш, А. Огранович, А. Хохулин. Київ: Будівельник, 1982. С. 152.
  • 22.       Монументальне та декоративне мистецтво в архітектурі України. Київ: Будівельник, 1975. 96 с.
  • 23.       Белічко Ю. Українське радянське мистецтво періоду громадянської війни. Київ: Мистецтво, 1980. 181 с.
  • 24.       Державний музей українського народного декоративного мистецтва УРСР: альбом. Упор. Н. Россошинська. Київ: Мистецтво, 1983. 407 c.
  • 25.       Українське народне мистецтво. Тканини та вишивки. Упоряд. Н. Манучарова. Київ: Держ. видав. образ. мист. і муз. літ. УРСР, 1960. 403 с.
  • 26.       Шеменьова Ю., Овчаренко О. Мистецтво Михайла Бойчука у процесі формування національної свідомості українців на початку XX століття. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип 35. Т. 6. С. 39—44.
  • 27.       Коваль І. Вплив бойчукістської школи на формування більшовицької візуальної пропаганди. Етнічна історія народів Європи: збірник наукових праць. Київ, 2025. Вип. 75. С. 99—108.
  • 28.       Бенях Н. Львівський період у творчості Михайла Бойчука 1910—1914 рр. (дис. кандидата мистецтвознавчих наук: 17.00.05). Львів, 2018. 285 с.
  • 29.       Єкельчик С. Імперія пам’яті. Російсько-українські стосунки в радянській історичній уяві. Київ: Критика, 2008. 304 с.
  • 30.       Піддубна Н. Композиційні принципи застосування мозаїчних творів в архітектурі Львова кінця ХІХ — початку ХХІ століття. (дис. кандидата архітектури: 18.00.01). Львів, 2018. 340 с.
  • 31.       Зубко Л. Богдан Сойка — творчий шлях митця. Народознавчі зошити. 2011. № 6 (102). С. 1040—1045.
  • 32.       Волощак Ю. Богдан Сойка. In memoriam. Zbruč. 2018. URL: https://zbruc.eu/node/80309 (дата зв. 15.05.2025).
  • 33.       Павлишин Н. «Богдан Сойка. Художник із Янова» — творчий шлях надзвичайного таланту. Фотографії старого Львова. 2018.  URL: https://photo-lviv.in.ua/bogdan-soyka-hudozhnik-iz-yanova-tvorchiy-shlyah-nadzvichaynogo-talantu/ (дата зв. 15.05.2025).
  • 34.       Богдан Сойка: каталог виставки. Львів: Кичма, 2018. 88 с.
  • 35.       Гріщенко О. Євген Безніско: штрихи до творчого портрету. Вісник ХДАДМ. 2009. № 2. С. 32—41.
  • 36.       Безніско Євген Іванович. Довідник членів Національної спілки художників України. Київ. 2003. С. 314.
  • 37.       Романів О. Кристопчук Микола Антонович. Енциклопедія Сучасної України. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. URL: https://esu.com.ua/article-1612 (дата зв.15.05.2025).
  • 38.       Яців Р. Радість творення. Вільна Україна. 1984.
  • 39.       Неборак В. Богдан Сорока, оповідач історій. URL: https://zbruc.eu/node/26009 (дата зв.15.05.2025).
  • 40.       Ваврух М. Графічне мистецтво Богдана Сороки. Народознавчі зошити. 2008. № 1—2. С. 134—139.
  • 41.       Клочко Д. Секретна мова українських мозаїк: Лекція. Я — Галерея. Львів, 2025. 9 березня.
  • 42.       «Слава Україні!» в метро. URL: https://was.media/microformats/slava-ukraine-v-metro/ (дата зв.15.05.2025).
  • 43.       Денисяка О. Мозаїку на просп. Чорновола перенесуть та збережуть. URL: https://portal.lviv.ua/news/2024/ 04/25/mozaiku-na-prosp-chornovola-perenesut-ta-zberezhut (дата зв.15.05.2025).
  • 44.       Жеребецька О. Творчість Миколи Андрущенка другої пол. ХX — поч. ХXI століття. Науковий вісник Закарпатського художнього інституту. Ужгород: Закарпат. акад. мистец., 2012. № 2. С. 79—83.
  • 45.       Ваврух М. Графічне мистецтво Богдана Сороки. Народознавчі зошити. 2008. № 1—2. С. 134—139.
  • 46.       Садловська К. Інститут Нацпам’яті пропонує демонтувати мозаїку «Дружба народів» у Львові. URL: https://suspilne.media/lviv/62071-instituti-nac pama ti-proponue-demontuvati-mozaiku-druzba-narodiv-u-lvovi/ (дата зв.15.05.2025).
  • 47.       Лесів Т. Іконопис Галичини кінця ХІХ — початку ХХІ століття: художній образ і теоретичний дискурс. Дис. канд. мистецтвознавства: 17.00.05. Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2021. 392 с.
  • 48.       Косміна О. Особливості керсетки з Київщини. URL: https://localhistory.org.ua/rubrics/strii/kersetki-kiyivshchini/ (дата зв.15.05.2025).
  • 49.       Костишина М. Український народний костюм Північної Буковини: традиції і сучасність. Науково-дослідний центр буковинознавства. Чернівці: Рута, 1996. 191 с.
  • 50.       Богдан Сойка. Весна. Санаторій Пролісок, Моршин. URL: https://sovietmosaicsinukraine.org/ua/mosa ic/743 (дата зв.15.05.2025).
  • 51.       Корнієнко А. Мозаїку відомого художника знайшли в сараї на Черкащині. 2020. URL: https://suspilne.me dia/cherkasy/80915-prolezala-30-rokiv-u-sarai-na-cerkasini-znajsli-avtora-zabutoi-mozaiki/ (дата зв. 15.05.2025).
  • 52.       Микола Кристопчук. Софія Київська, 1987 р. URL: https://art.lviv-online.com/mykola-krystopchuk/ (дата зв.15.05.2025).
  • 53.       Розпрощався козак зі своєю ріднею. URL: https://www.pisni.org.ua/songs/2374010.html (дата зв. 15.05.2025).
  • 54.       Киевская Псалтирь 1397 года из Государственной Публичной библиотеки имени М.Е. Салтыкова-Щедрина в Ленинграде. Т. 1. Москва: Искусство. 1978. 171 с. URL: https://www.icon.org.ua/gallerys/the-meeting-of-mary-and-elizabeth/#gallery-1 (дата зв.15.05.2025).
  • 55.       Андрійовська А. Літопис українського народу в графіці Олени Кульчицької. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2016. Вип. 30. С. 383—394.
  • 56.       Гощіцька Т. Символ дерева у світових міфологіях та міфологема світового дерева (у порівняльному контексті та на прикладі традиційної культури українських карпат. Народознавчі зошити. 2019. № 3 (147). С. 622—640.
  • 57.       Історія українського мистецтва: у 5 т. Т. 5: Мистецтво XX століття. Київ: ІМФЕ ім. М.Т. Риль ського НАН України. 2007. 1047 c.
  • 58.       Стежками предків: Любачівський повіт. Путівник. Стрий: Видавничий дім «Укрпол», 2019. 200 с. URL: https://fliphtml5.com/ofgmi/alws/Стежками_пред ків%3A_Любачівський_повіт._Путівник/ (дата зв. 15.05. 2025).
  • 59.       Зачаття праведною Анною Пресвятої Богородиці. Поч. XVIII ст. ц. Святої Параскеви, с. Радруж, Польща. Фото: М. Скоп. URL: https://www.icon.org.ua/gallerys/conception-of-the-most-holy-theotokos-by-saint-anna/#gallery-8 (дата зв.15.05.2025).
  • 60.       Куєвда В. Міфологічні джерела української етнокультурної моделі: психологічний аспект. Донецьк: Український культурологічний центр, Донецьке відділення НТШ, 2007. 264 с.
  • 61.       Український народний одяг. Торонто, Філадельфія: Світ. Федерація Укр. Жіночих Орг., Коміс. нар. мистецтва, 1992. 311 с. URL: https://irbis-nbuv.gov.ua/cgi bin/ua/elib.exe?Z21ID=&I21DBN=UKRLIB&P21DBN=UKRLIB&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=online_book&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=FF=&S21STR=ukr0002753 (дата зв.15.05.2025).
  • 62.       Богдан Сорока. Фортуна колесом крутиться… Ліногравюра. 1987. URL: https://www.aksinin.com/art-milieu/36/36-24/ (дата зв.15.05.2025).
  • 63.       Культурне будівництво в Українській РСР: найважливіші рішення комун. партії і рад. уряду: 1917—1960 рр.: зб. документів: в 2 т. Т. 2: Червень  1941 — 1960  рр. Київ: Держ. вид-во політ. літ. УРСР, 1961. 665 с.
  • 64.       Юнак О., Фатальчук В. Прекрасна Україна — возз’єднана, єдина! 1945 р. Украинская ССР в Великой Отечественной войне Советского Союза 1941—1945 гг.: в 3 томах. Київ: Политиздат, 1975. 544 + 512 + 464 с. URL: https://violity.com/ua/112694597-ukrainskaya-ssr-vo-velikoj-otechestvennoj-vojne-3-toma (дата зв. 15.05.2025).
  • 65.       Перспектива вулиці Дорошенка та декоративне панно на торці будинку. Центр міської історії. URL: https://uma.lvivcenter.org/uk/photos/1801 (дата зв. 15.05.2025).
Наші автори
Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »