Народознавчі зошити. 2025. № 5 (185). С. 1235—1241
УДК 7.03’06:75.051/052:1302(477)
DOI https://doi.org/10.15407/
МЕТАМОДЕРНІСТСЬКІ ВІЗІЇ В ТВОРЧОСТІ АНДРІЯ ДУДЧЕНКА
СОСІК Ольга
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-2450-1235
- кандидатка мистецтвознавства, завідувачка аспірантури,
- Київська державна академія декоративно-прикладного
- мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука,
- вул. М. Бойчука, 32, 01014, Київ, Україна,
- Контакти: e-mail: olhasosik@gmail.com
ВАСКЕВИЧ Ольга
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1936-7342
- PhD з Професійної освіти, в. о. завідувачки кафедри
- монументального і станкового живопису, Київська
- державна академія декоративно-прикладного
- мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука,
- вул. М. Бойчука, 32, 01014, Київ, Україна,
- Контакти: e-mail: kolle_a@ukr.net
Анотація. Розглядається феномен метамодернізму як нової культурної парадигми, що поєднує модерністську щирість та духовний пошук із постмодерністською критичністю та іронією.
Актуальність дослідження зумовлена потребою окреслити особливості втілення метамодерністських тенденцій у сучасному українському мистецтві, зокрема у творчості живописця та педагога Андрія Дудченка.
Метою роботи є системний мистецтвознавчий аналіз художніх і концептуальних проєктів митця з позицій метамодерністської чутливості.
Методологічну основу становлять порівняльно-історичний, іконографічний та герменевтичний підходи, що дає змогу розкрити смислові рівні творів і простежити їхній зв’язок із культурними архетипами та сучасним соціокультурним контекстом.
Ключові слова: Андрій Дудченко, метамодернізм, сучасне мистецтво, монументальний живопис, концептуальність, філософія мистецтва.
Надійшла 10.09.2025
Список використаних джерел
- 1. Губернатор О.І. Метамодернізм як нова парадигма сучасних культурних практик. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. 2023. № 1. С. 109—114. DOI: 10.32461/ 2226-3209.1.2023.277643.
- 2. Burke E.A Philosophical Enquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful. Cambridge University Press, 2014. 328 р. DOI: 10.1017/CBO9781107360495.
- 3. Оніщенко О. Видова специфіка мистецтва доби метамодернізму: особливості трансформаційних процесів. Культурологічна думка: збірник наукових праць, 2023. Том 23. № 1. C. 45—54. DOI: 10.37627/2311-9489-23-2023-1.45-54.
- 4. Головей В. Трансформації релігійного мистецтва в епоху Ренесансу. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2013. № 27. С. 148—152. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/6364/1/26.pdf.pdf (дата звернення 15.08.2025 р.).
- 5. Пахаренко В. Метамодернізм як художній напрям: роздуми про новий тип світосприйняття. Українська мова та література. 2021. № 7—8. С. 56—68. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728820/1/Метамодернізм.pdf (дата звернення 28.08.2025 р.).
- 6. Петрова І.В. Метамодернізм як культурологічна концепція. Питання культурології. 2020. № 36. С. 14—23. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020. 221039.
- 7. Афанасьєв О.І. Наратив як поле порозуміння між живописом і наукою. Наукові записки міжнародного гуманітарного університету. 2023. № 39. С. 62—65. DOI: 10.32782/2663-5682/2023/39/14.