« 2019. № 1 (145)

Народознавчі зошити. 2019. № 1 (145). С. 214—220

УДК 7.091
DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.01.214

РОЛЬ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО ФІЛЬМУ У ЗБЕРЕЖЕННІ ТА ВІДРОДЖЕННІ НАРОДНОГО МИСТЕЦТВА

ОЛЕРЄСКУ Думітру

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-9651-5364

доцент, доктор мистецтвознавства, кінорежисер,

Інститут культурної спадщини, AНM

бл. Штефан чел Маре, 1, MD-2001, Кишинев,

Республіка Молдова

Контакти: e-mail: oldumi60@gmail.com

Анотація. Завдяки сучасним технологіям документальні фільми є одним із найбагатогранніших способів відображення дійсності. Фільми, присвячені народному мистецтву, збагачені особливими можливостями виражати аудіовізуальний поліфонізм цього феномену, його внутрішню драматургію. Тільки цей жанр кіно в стані відобразити як вигляд народних виконавців пісень і танців, так і поліхромність костюмів, орнаментів та багато інших аспектів ідентичності нації, що визначає його гостросучасне значення в контексті глобалізації культури.

Фільми, присвячені народному мистецтву, володіють особливою філософією життя, сповненого таємницею і мудрістю, приваблювали обдарованих кінематографістів усіх часів і народів. Серед молдавських це Еміль Лотяну, Влад Іовіце, Анатолій Кодру, Влад Друк, Іон Міжа та інші. Запропоноване дослідження ґрунтується на кращих фільмах цих творців.

Ключові слова: фільм (документальний), молдовська кіноіндустрія, відродження традицій, народний танець, народне мистецтво, етнографічні/хореографічні явища, культурна спадщина.

Надійшла 2.01.2019

Список використаних джерел

  1. Кернбах В. Словник загальної міфології. Бухарест: Альбатрос, 1995. С. 138.
  2. Еліадє М. Солілоквій. Бухарест, Гуманітас, 1991. С. 47
  3. Ілієшіу Сорін. Наративне зображення фільму. Яси: ред. Юнімея, 2012. С. 147. Цитата: Рудольф Арнхейм. Мистецтво та візуальне сприйняття. Психологія творчого бачення. Яси: Вид. Поліром, 2011. С. 388.
  4. Пол Валері, поезія. Діалоги. Поетика та естетика. Бухарест: Всесвіт, 1989. С. 667.
  5. Морару А. Румунська національна етнографія в контексті комуністичної тоталітарної політики в «Література та мистецтво», 6 червня 2013 р. С. 3.
  6. Кластерс П. Етноцид у «Recherchesd’ anthrologie politique». Париж: Seuil, 1980. С. 45. Цитата з Марі-Оділі Герандом, Олів’є Лесервоізье, Річард Поттір. Основні поняття етнології. Ясси: Поліром, 2001. С.81.
  7. Новерре Ж. Дж. Листи про танці та балети. Перекл. Іон Янеджік. Бухарест: Музичне видавництво, 1967. С. 76.
  8. Фор Елі. Функції кінематографу, перекл. з франц. Іон Карайон. Бухарест: Меридіан, 1971. С. 20.
  9. Вулканеску Ромулус. Румунська міфологія. Бухарест: Видавництво Академії Соціалістичної Республіки Румунія, 1985. С. 371.
  10. ДжиноІ., МішельМ. «Танець у двадцятому столітті». Бухарест: Арт. 2011. С. 234.

читати публікацію»

Наші автори
Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »