Народознавчі зошити. 2019. № 4 (148). С. 1001—1006
УДК 398.8(=161.2):[7.043:582.711.712]
DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.04.1001
ФІТОНІМ «РОЖА» В УКРАЇНСЬКОМУ ОБРЯДОВОМУ ФОЛЬКЛОРІ
ШЕВЧУК Тетяна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-4856-4430
кандидат філологічних наук,
старший науковий співробітник,
Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології
ім. М.Т. Рильського НАН України,
вул. Михайла Грушевського, 4, 01011, м. Київ, Україна.
Контакти: е-mail: shevchuk1712@ukr.net
Анотація. Метою цієї публікації є фольклористичний аналіз символізму рожі (ружі). Отож об’єктом дослідження є фітономен «рожа», що маніфестує кілька рослин: дику рожу (шипшину), повну рожу, ружу (троянду), рожу (мальву), а предметом дослідження — колядки і щедрівки, купальські, весільні і хрестинні пісні, замовляння, тобто приклади українського обрядового фольклору із символізмом рожі (ружі). Хронологічні межі дослідження — друга половина ХIХ — початок ХХ ст.
Мотив «сіяння рожі» є константним в українських замовляннях від кровотечі та хвороби шкіри — «рожі», а також у купальських піснях. Тексти колядок репрезентують оригінальну українську концепцію появи Єви, а згодом і Діви Марії з рожі (троянди). В українських замовляннях, як і в литовських, квітка «рожа» входить до семантичного поля «вогонь». У колядках дівчині йдеться здебільшого про рожу-троянду, оскільки в них переважає епітет «повна». Багатством смислових відтінків відзначаються колядки про Діву Марію і немовля Христа — над Марією розцвітає рожа, з рожі вилітає птах — її новонароджений син.
У замовляннях, як і в купальських піснях, «червона рожа» асоціативно пов’язується з вогнем і кров’ю.
На основі дослідження автор доходить висновку, що «рожа» українського обрядового фольклору є втіленням вітальної, вегетативної сили, краси, молодості, розкриваючи свій багатий семантичний потенціал в народних бінарних назвах рослин — «дика рожа», «повна рожа», «чорна рожа», «червона рожа».
Ключові слова: рожа, фольклор, символ, замовляння, Божа Мати, вогонь, пісні.
Надійшла 14.06.2019
Список використаних джерел
- Червинский П. Rose in Dornen — к интерпретации одного романтического мотива. Фольклор и этимология. Тернополь: Крок, 2010. С. 330—337.
- Лисюк Н. Михайло Максимович про символіку назв рослин в українському фольклорі. URL: http://nte.etnolog.org.ua/zmist/2004/N5/Art11.htm (Дата звернення: 10.04.2019).
- Москаленко Л. Ареальне варіювання фітономенів: коефіцієнт диференціації та типи відмінностей (на матеріалі українських степових говірок Миколаївської обл.). Науковий вісник Чернівецького університету. 2008. Вип. 428—429. С. 43—50.
- Erich O.A. und Beitl R., Beitl, K. Wцrterbuch der deutschen Volkskunde. Dritte Auflage. Neu bearbeitet von R. Beitl unter mitarbeitet vоn K. Beitl. Stuttgart: Alfred Krцner Verlag, 1974. 864 s.
- Малинка А.Н. Сборник материалов по малорусскому фольклору. Чернигов, 1902. 388 с.
- Сосенко К. Культурно-історична постать староукраїнських свят Різдва і Щедрого Вечера. Київ: СІНТО, 1994. 343 с.
- Длінна Т. Сотеріологічні аспекти образу Богородиці в українській народно-християнській традиції. Матеріали до української етнології. Збірник наукових праць. Київ: Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського, 2012. Вип.8 (11). С. 30—36.
- Богарырев П.Г. Народная культура славян. Москва: ОГИ, 2007. 368 с.
- Король В. Рукописний збірник замовлянь із с. Стебний Рахівського району Закарпатської області. Народна творчість та етнологія. 2018. № 2. С. 110—113.
- Полесские заговоры (в записях 1970—1990х гг.). Сост., подготовка текстов и коммент. Т.А. Агапкиной, Е.Е. Левкиевской, А.Л. Топоркова. Москва: Индрик, 2003. 752 с.
- Завьялова М.В. Семантическое поле «огонь» в русских и литовських заговорах. Балто-славянские исследования 1997. Москва: Индрик, 1998. C. 374—391.
- Колосова В. Роль цвета в создании символического образа растения. Kodovi slovenskih kultura. Boje, 2001. С. 42—56.
- Чубинский П.П. Труды этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край. Санкт-Петербург, 1872. Т. 1. Ч. 1. 224 с.
- Ефименко П. Сборник малороссийских заклинаний. Москва: Унив. тип., 1874. 78 с.
- АНФPФ. Ф. 1—7. Од. зб. 723.
- Пассек В.В. Очерки России. Сост. и отв. ред. О.А. Платонов. Москва: Институт русской цивилизации, 2014. 448 с.
- Сумцов М.Ф. Слобожане. Історично-етнографічна розвідка. Харків: Союз, 1918.
- Амфитеатров А.В. Сказочные были: Старое в новом. Санкт-Петербург: Общественная польза, 1904. 255 с.
- АНФРФ. Ф. 14—3. Од. зб. 2.
- Леся Українка. Зібрання творів: у 12 томах. Київ: Наукова думка, 1977. Т.9. 431с.