« 2022. № 1 (163)

Народознавчі зошити. 2022. № 1 (163). С. 105—112

УДК 75.071.1-055.2:061.2Паркомуна(477-25)”199″

DOI https://doi.org/10.15407/nz2022.01.105

ТВОРЧІ ІНТЕНЦІЇ ХУДОЖНИЦЬ У ДІЯЛЬНОСТІ СКВОТУ ПАРКОМУНА 1990‑х РОКІВ

ЛУЦИШИНА Дарія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-1048-6190
  • аспірантка, Національна академія
  • образотворчого мистецтва і архітектури,
  • Вознесенський узвіз, 20, 04053, Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: innuendo19@gmail.com

Анотація. У складний перехідний період міжсистемності та невизначеності в Україні наприкінці 1980-х — на початку 1990-х рр. одним із мистецьких осередків став сквот на вул. Паризької комуни у Києві. Творчі досягнення цієї спільноти мистців зазвичай представляються чоловічими іменами, оскільки назагал Паркомуна перебувала поза межами феміністичного контексту, проте жінки‑мисткині та їхній творчий доробок є її невід’ємною частиною і потребують подальшого дослідження, в чому і полягає актуальність дослідження.

Метою ж дослідження є з’ясувати творчі інтенції художниць Паркомуни; визначити особливості їхньої мистецької діяльності та творчих експериментів у рамках сквоту; охарактеризувати як художні практики жінок, так і колаборації з художниками-чоловіками.

Об’єктом дослідження є діяльність художниць у діяльності сквоту Паркомуна 1990-х рр., а предметом — їхні творчі інтенції.

Серед методів дослідження—іконографічний та іконологічний аналіз, формальний аналіз, історична реконструкція, феміністичний метод.

Визначено теми, які мисткині цілеспрямовано або інтуїтивно розробляли у своїй практиці, зокрема проблеми філософії і релігії, фемінізму, гендеру, тілесності, сексуальності, насильства, ролі жінки в мистецтві і суспільстві та ін.Окрім цього, приділено увагу кураторській діяльності Н. Філоненко в рамках сквоту.

Ключові слова: сквот Паркомуна, жінки-художниці, феміністична виставка, феміністичне мистецтво, живопис, відео-арт, інсталяція, скульптура.

Надійшла 19.01.2022

Список використаних джерел

  • 1. Соловьев А. Искусство Украины 90-х. Художест­венный журнал. 2000. № 28—29. URL: http://moscowartmagazine.com/issue/79/article/1726 (дата звер­нення: 01.10.2021).
  • 2. Бредихина Л. Ребро Евы, плечо Адама и другое. Диалог Искусств. Журнал Московского музея современ­ного искусства. 2005. № 2. С. 78—82.
  • 3. Mystetskyi Arsenal. Лекція «Українське медіа-мис­тец­тво 90-х: гендерна розстановка». 2018. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=xR-I_5nOq Xc (дата звернення: 08.07.2021).
  • 4. Платонова А. Флешбек з 90-х: 10 ключових робіт українського медіа-мистецтва того часу. URL: https://lb.ua/culture/2018/03/22/393287_fleshbek_90h_10_klyuchevih_rabot.html (дата звернен­ня: 07.07.2021).
  • 5. Паркомуна. Місце. Спільнота. Явище. Упоряд. Т. Ко­чубінська. Київ: Publish Pro, 2018. 208 с.
  • 6. Яковленко К. Валерия Трубина: «Мы расширяли пространство, позволяя зрителю туда войти». URL: http://www.korydor.in.ua/ua/voices/valeria-tru­bi­na-my-rasshiryali-prostranstvo-pozvoliaja-zriteliu-tuda-vojti.html (дата звернення: 24.12.2020).
  • 7. Яковленко К. «Тело» Парижской Коммуны. Часть первая. URL: http://www.korydor.in.ua/ua/context/telo-parizhskoj-kommuny-part-one.html (дата звернення: 14.07.2021).
  • 8. Яковленко К. «Рот Медузи»: перші спроби феміністичних виставок. URL: http://www.korydor.in.ua/ua/context/rot-meduzy-pershi-sproby-feministichnyh-vistavok.html#_ftn4 (дата звернення: 18.08.2021).
  • 9. Лекція куратора. Пряма трансляція з проекту «Би­рю­чий 018 або Неошаманізм. Сила ритуалу». 2018. URL: https://www.facebook.com/biruchiy.art/videos/ 244783072826150/ (дата звернення: 23.06. 2021).
  • 10. Яковленко К. Місце емансипації, сексуальності та «дотику фемінізму» в українському мистецтві рухомого зображення 1990-х. URL: https://sup­por­tyourart.com/specialprojects/research­plat­form/1990-nbsp-cinema/ (дата звернення: 23.07.2021).
  • 11. Ляпін О. Олександр Ляпін про виставку «Рот Медузи». URL: https://archive.pinchukartcentre.org/re­views/oleksandr-lyapin-pro-vistavku-rot-med (дата звер­нення: 02.10.2021).
  • 12. Пруденко Я. Ігри з відеокамерою. Перший український відео-арт. URL: http://artvertep.com/news/ 12399.html (дата звернення: 25.10.2020).
  • 13. Криві дзеркала — живі картини. URL: http://www.mediaartarchive.org.ua/media-art/krivi-dzerkala-zhivi-kartini/ (дата звернення: 05.10.2021).

читати публікацію»

Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »