Архів
Передплата
Ви можете передплатити часопис "Народознавчі зошити" на сайті передплатного агенства "Укрінформнаука".

« 2018. № 5 (143)

Народознавчі зошити. 2018. № 5 (143). С. 1223—1228

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.05.1223

Надійшла 07.06.2018

УЧИТЕЛЬ-ПАТРІОТ

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3164-1217

Сокіл Василь Васильович, доктор філологічних наук, професор,

завідувач відділу фольклористики Інституту народознавства НАН України,

заслужений діяч науки і техніки України.

Львів-центр, проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна

Контакти: тел.: 0984333114

e-mail.: vasilsokil54@gmail.com

Анотація. Йдеться про вчителя у с. Волосянці, діяльність якого випала на кінець 1920-х — 1930-ті роки. Розглянуто його життєвий шлях, педагогічну та просвітницьку роботу. Звернуто увагу на малярські та театральні уподобання Д. Романця. Він виховав цілу когорту учнів, які стали в 1940-х роках на боротьбу за незалежність України.

Ключові слова: учитель, патріот, життєвий шлях, «Просвіта», художник.

Список використаних джерел

  1. До Пана Шкільного Інспектора в Сколім. 1925 (Домагання громади с. Волосянки української мови навчання) // Парохіальний архів с. Волосянки. — Арк. 32.
  2. Звідомлення читальні «Просвіта» с. Волосянки. 9 листопада 1933. Голова Дмитро Романець // Центральний державний історичний архів у Львові. — Ф. 348. — Оп. 1. — Од. зб. 1645. — Арк. 18—19 звор.
  3. Звідомлення читальні «Просвіта» с. Волосянки. 26 лютого 1934. Голова Дмитро Романець // Центральний державний історичний архів у Львові. — Ф. 348. — Оп. 1. — Од. зб. 1645. — Арк. 20—21.
  4. Звідомлення читальні «Просвіта» с. Волосянка. 31грудня1934. Голова Дмитро Вепрів. Додаток до звіту // Центральний державний історичний архів у Львові. — Ф. 348. — Оп. 1. — Од. зб. 1645. — Арк. 26.
  5. Do Kuratorium Okrкgu Szkolnego Lwowskiego. Wolosianka — konkursowa obsada stanowiska kierownika szkoly. Dnia 2. mая1939 // Центральний державний історичний архів у Львові. — Ф. 179. — Оп. 7. — Од. зб. 22030. — Арк. 1.
  6. Do Kuratorium Okrкgu Szkolnego we Lwowe. Skole. Dnia 26 czerwсa 1925. Wolosianka, szkoіa 1 klasowa z ruskim jкzykom nauczania, zmiana na dwujкzycznoњж // Центральний державний історичний архів у Львові.  — Ф. 179. — Оп. 2. — Од. зб. 511. — Арк. 1.
  7. Do Kuratorium Okrкgu Szkolnego w Stryju. Wolosianka, dnia 20/X.1938. (Заява Д.Романця про участь у конкурсі на керівника школи) // Центральний державний історичний архів у Львові. — Ф. 179. — Оп. 7. — Од. зб. 22030. — Арк. 4.
  8. Wyci№g z wykazu stany stuїby i kwalinikacyjnego / Dmytro Romaneж // Центральний державний історичний архів у Львові. — Ф. 179. — Оп. 7. — Од. зб. 22030. — Арк. 5—6 звор.
  9. Wykaz I. Dzieci, roczniki 1920—1926 / D. Romaniec, kierownik szkoіy // Центральний державний історичний архів у Львові. — Ф. 179. — Оп. 2. — Од. зб. 511. — Арк. 10 —14

читати публікацію»

Наші автори
Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »