« 2018. № 5 (143)

Народознавчі зошити. 2018. № 5 (143). С. 1124—1131

УДК 39:[738.3:666.64](477.4-15)(091)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.05.1124

Надійшла 15.07.2018

ТОВСТЕ — САМОБУТНІЙ ОСЕРЕДОК ПОДІЛЬСЬКОГО ГОНЧАРСТВА

ORCID ID: https://orsid.org/0000-0001-6936-0328

Мотиль Романа Ярославівна, канд. мистецтв. старший науковий співробітник

Інститут народознавства Національної академії наук України,

відділ народного мистецтва,

доцент

Інститут архітектури Національного Університету «Львівська політехніка»,

кафедра Дизайну та основ архітектури,

Львів-центр, проспект Свободи, 15, 79000, Львів, Україна

мистецтвознавець, викладач

Контакти: (067)6708698; e-mail: romana_motyl@ukr.net

Анотація. Стаття присвячена гончарству одного із самобутніх осередків Поділля — Товстого. Розглянуто історію гончарного ремесла осередку, проаналізовано асортимент виробів, форму, колорит, орнаментальні мотиви і композиції декору. Висвітлено творчість окремих майстрів, таких як Яким Прикарський, Михайло Лукіянович, Степан Камінецький, Євген Куцярський, Василь Бардачевський.

Ключові слова: Товсте, осередок, гончарство, глина, асортимент виробів, форма, колорит, орнаментальні мотиви, творчість, гончарі.

Список використаних джерел

  1. Відділ рукописів ЛНБ ім. В. Стефаника НАН України. — Ф. 11 (Барвінські). — Оп. 1. — Спр. 1113 / п. 81.
  2. Вольська С.О. Кераміка Західного Поділля кінця ХІХ—ХХ ст. (історія, типологія, художні особливості) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.06 / Вольська Світлана Олексіївна. — Львів, 2013. — 16 с.
  3. Гарасимчук Р.П. Народное искусство Тернопольской области УССР / Р.П. Гарасимчук // Советская этнография. — 1957. — № 2. — С. 72—89.
  4. Гудак В.А. До питання художніх особливостей народної кераміки Тернопільської області / В.А. Гудак // Тези доповідей і повідомлень 1-ої Тернопільської обласної наукової історико-краєзнавчої конференції. — Тернопіль, 1990. — Ч. 3: Секція 5. Етнографія, фольклор. — Тернопіль, 1990. — С. 10—11.
  5. Дяків О.В. Художні особливості декоративного мистецтва Західного Поділля XIX—XX ст. (історія, типологія, стилістичні відміни) : автореф. дис… канд. мистецтвознавства : 17.00.06 / Дяків Олена Василівна. — Львів, 2007. — 18 с.
  6. Івашків Г. Декор української народної кераміки XVI  — першої половини XX століть / Г. Івашків. — Львів : Ін-т народознавства НАН України, 2007. — 544 с.
  7. Кушнір В. Товсте — містечко в Медоборах / В. Кушнір. — Тернопіль : Таля, 2009. — 302 с.
  8. Матейко К.І. Народна кераміка західних областей Української РСР XIX—XX ст.: історико-етно­графічне дослідження / К.І. Матейко. — Київ : Вид-во АН УРСР, 1959. — 108 с.
  9. Мотиль Р. Товстецькі ремісники / Р. Мотиль // Товсте — містечко в Медоборах. — Тернопіль : Таля, 2009. — С. 156—162.
  10. Шляхами Золотого Поділля. Тернопільщина і Скалатщина: регіональний історико-мемуарний збірник. — Т. 3: Реґіональне об’єднання Тернопільщина / за ред. Р. Миколаєвич. — Філадельфія ; ПА : НТШ, 1983. — (Наукове Товариство ім. Шевченка. Український Архів. — Т. 35). — 846 с.
  11. Шмагало Р.Т. Мистецька освіта в Україні середини ХІХ — середини ХХ ст.: структурування, методологія, художні позиції / Р.Т. Шмагало. — Львів : Українські технології, 2005. — 528 с.
Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »