Народознавчі зошити. 2019. № 6 (150). С. 1536—1541
УДК 7.042+7.048
DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.06.1536
ЗООМОРФНИЙ ОРНАМЕНТ У ПРЕДМЕТНОМУ СВІТІ КРИМСЬКИХ ТАТАР
ФРАНЖУЛО Валерія
ORCID ID: https://orcid.org/0000-000-0468-8634
аспірантка,
Львівська національна академія мистецтв,
засновник та керівник дизайн-студії «Frandgulo»,
вул. Кубійовича, 38, 79011, м. Львів, Україна
Контакти: e-mail: frandgulo@mail.ru
Анотація. Мета статті — дослідження елементів зооморфного орнаменту в архітектурних спорудах, вишивці, кам’яному різьбленні фонтанів, на мідному посуді та зброї. Показана образність і емоційна виразність архітектурного орнаменту. Проаналізований розвиток і розквіт декоративно-прикладного мистецтва кримських татар. Досліджена специфічна умовність зооморфного орнаменту Криму. Аналіз прикладів декоративно-прикладного мистецтва кримських татар свідчить, що композиційна побудова орнаментальних мотивів і їх розміщення передусім залежали від форми і призначення предмета, виробу або споруди, конфігурації поверхні і техніки виконання.
Актуальність звернення до мови орнаменту безсумнівна, оскільки художній орнамент є основним елементом у системі передачі культурної спадщини між поколіннями людей різних історичних епох.
Автор доходить висновку, що декоративно-прикладне мистецтво кримських татар є яскравим явищем у національній культурі і культурному просторі всього Кримського регіону. Воно тісно пов’язане з побутом народу, його етнічними традиціями. Багатство кримськотатарського декоративно-прикладного мистецтва найяскравіше проявляється в орнаменті і унікальному колориті. Орнаментально-декоративні мотиви виділяються різноманітністю і виразністю форм, які відбиті в різних видах декоративного мистецтва.
Ключові слова: декоративно-прикладне мистецтво, Крим, зооморфний орнамент, кримські татари, предметний світ.
Надійшла 30.11.2019
Список використаних джерел
- Кунафина Д.Р., Донгузова Е.И., Донгузов К.А. Орнамент в архитектуре Уфы. Современные технологии и методики в архитектурно-художеcтвенном образовании: Сборник материалов Международной научно-методической конференции (г. Ростов-на-Дону, 5—9 марта 2016). Ростов-на-Дону, 2016. С. 88—91.
- Ямилова Р.Р. Семантика зооморфных изображений на тканях и атрибутах костюма эпохи Золотой Орды, Золотоордынское наследие: Материалы Международной научной конференции «Политическая и соціально-экономическая история Золотой Орды (ХШ—ХVвв.)» (г.Казань, 17—20 марта 2009). Казань, 2009. С. 463—471.
- Асанова А.Е. Народный орнамент как источник этногенеза. Мир науки, культуры, образования. 2011. № 4 (29). С. 325—329.
- Бесчастнов Н.П. Художественный язык орнамента. Москва: Владос, 2010. 335 с.
- Кадырова А.Я. Современная крымскотатарская живопись. Таврический научный обозреватель. 2016. №12—2(17). С. 117—120.
- Фабр А. Достопамятнейшие древности Крыма и связанные с ними воспоминания. Одесса, 1859. 98с.
- Скржинская Е.Ч. Барбаро и Контарини о России: К истории итало-русских связей в XV в. Ленинград: Наука, 1971. 276 с.
- Куфтин Б.А. О материальной культуре татар: Южный берег: Полевая тетрадь. Москва: Архив МАЭ, 1924г. 78с.
- Бернштам А.Н. Жилище крымского предгорья. Москва: Огиз, 1931. 46с.
- Чепурина П.Я. Орнаментное шите Крыма. Москва: КОИЗ, 1938. 63с.
- Алексеев С. Архитектурный орнамент. Москва: Государственное издательство литературы по строительству и архитектуре, 1954. 134 с.
- Амброз Л.К. О символике русской крестьянской вышивки архаического типа. Советская археология. 1966. № 1. С. 61—76.