« 2020. № 6 (156)

Народознавчі зошити. 2020. № 6 (156). С. 1389—1406

УДК 398.8(477)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2020.06.1389

РЕЛІКТИ ЛИЦАРСТВА ДОКНЯЖОЇ І КНЯЖОЇ ДОБИ В ТРАДИЦІЙНОМУ УКРАЇНСЬКОМУ ВЕСІЛЛІ

Оксана ГАЛАЙЧУК

  • ORCID ID: https//orcid.org/0000-0001-8052-6616
  • кандидатка філологічних наук,
  • молодша наукова співробітниця,
  • Міжнародний інститут освіти, культури і
  • зв’язків з діаспорою НУ «Львівська політехніка»,
  • вул. Степана Бандери, 32, 79000, м. Львів, Україна,
  • e-mail: ok_halaychuk@ukr.net

Традиційне українське весілля зберегло в собі риси усіх суспільно-історичних етапів життя народу. Одним із таких етапів є героїчна доба докнязівського періоду і період Київської Русі. У статті досліджено релікти лицарства княжої доби, заховані в текстах і обрядах усіх фаз українського весілля.

Актуальність цього дослідження зумовлена потребою глибшого вивчення традиційного весільного ритуалу українців. Як крупний фольклорно-обрядовий комплекс традиційне весілля є одним із найцінніших пластів духовної культури українців, і всі без винятку його складові заховують у собі низку важливих історико-культурних відомостей.

Мета публікації полягає в тому, щоб з’ясувати вияви елементів докняжої та княжої доби в українському весільному ритуалі. Відповідно, об’єктом нашого розгляду є традиційне українське весілля, а предметом — релікти лицарства княжої доби, заховані у весільних обрядах і супровідних фольклорних текстах.

Методологічною основою праці стали дослідження провідних українських та зарубіжних дослідників: Миколи Сумцова, Хведора Вовка, Валентини Борисенко, Алєксандра Ґури та ін.

Ключові слова: українське весілля, пісня, текст, обряд, лицарство, князь, княгиня, умикання, викуп.

  • 1. Веселовский А. Историческая поэтика. Ленинград: Худо­жественная литература, 1940. 648 с.
  • 2. Грушевський М. Історія української літератури: в 9 кн., 6 т. Упоряд. В.В. Яременко; авт. передм. П.П. Кононенко; приміт. Л.Ф. Дунаєвської. Київ: Либідь, 1993. Т. 1. 392 с. («Літературні пам’ятки України»).
  • 3. Свєнціцький І. Різдво Христове в поході віків. Львів, 1933. 182 c.
  • 4. Гура А. Брак и свадьба в славянской народной культуре: Семантика и символика. Москва: Индрик, 2012. 936 с.
  • 5. Вовк Хв. Студії з української етнографії та антропології. Київ: Мистецтво, 1995. 336 с.: іл.
  • 6. Народна пісенність підльвівської Звенигородщини: збірник. Записала і впорядкувала Ольга Харчишин. Нотні транскрипції Василя Коваля. Львів: Видавничий дім «Укрпол», 2005. 352 с.
  • 7. Афанасьев А. Поэтические воззрения славян на природу. Мифы, поверья и суеверия славян. Москва: Эксмо; Санкт-Петербург: Terra Fantastica, 2002. Т. 2. 768 с.
  • 8. Сумцов Н. О свадебных обрядах, преимущественно русских. Символика славянских обрядов. Избранные труды. Москва: Восточная литература, 1996. С. 6—157.
  • 9. Вовк Хв. Шлюбний ритуал та обряди на Україні. Студії з української етнографії та антропології. Київ: Мистецтво, 1995. С. 219—323.
  • 10.    Пилипенко М. Следы родовой организации в сва­дебных обычаях славянских народов. Советское сло­вяноведение: Материалы IV конференции исто­риков-славистов. Минск, 1969. С. 642—643.
  • 11.    Борисенко В.К. Весільні звичаї та обряди на Україні: Історико-етнографічне дослідження. Київ: Наукова дум­ка, 1988. 192 с.
  • 12.    Несен І. Весільний ритуал Центрального Полісся: традиційна структура та реліктові форми (середина ХІХ—ХХ ст.). Київ: Центр захисту культурної спад­щини від надзвичайних ситуацій, 2005. 280 с.
  • 13.    Описание свадьбы и свадебных обрядов украинских малороссиян (в Богуславщине). Составлено священником села Стеблева Симеоном Левицким. Народна творчість та етнографія. 1972. № 2. С. 98.
  • 14.    Денисюк І. Пісні з-над берегів Турського озера: Пісні і коментарі. Луцьк: Надстир’я, 2004. 256 с.
  • 15.    Лозинський Й. Українське весілля. Київ: Наукова дум­ка, 1992. 176 с.
  • 16.    Демченко І. Весілля в містечку Монастирище Липовецького повіту Київської губернії. Весілля: у 2-х кн. Київ: Наукова думка, 1970. Кн. 1. С. 147—219.
  • 17.    Чубинський П. Весілля в селі Бориспіль Переяс­лавського повіту Полтавської губернії. Весілля: у 2-х кн. Київ: Наукова думка, 1970. Кн. 1. С. 81—146.
  • 18.    Байбурин А., Левинтон Г. «Князь» и «княгиня» в русском свадебном величании (к семантике обря­довых терминов). Русская филология: Сб. студ. науч. работ филол. фак. Тарту, 1975. Вып. IV. С. 75—76.
  • 19.    Денисюк І. Турське весілля: вступне слово. Пісні з-над берегів Турського озера. Луцьк: Надстир’я, 2004. С. 5—24.
  • 20.    Хібеба Н. Весільні агентиви в бойківських та поліських говірках: етнолінгвістичний аспект. Волинь-Жи­томирщина. 2008. Вип. 18. С. 75—89.
  • 21.    Рошкевич О. Обряди і пісні весільні люду руського в селі Лолин Стрийського повіту. Зібрала О. Рошкевич. Опрацював І. Франко. 1886. Весілля: у 2-х кн. Кн. 2. Київ: Наукова думка, 1970. С. 73—124.
  • 22.    Фольклорні записи Марка Вовчка та Опанаса Марковича. Упорядкування, передмова і примітки О.І. Дея. Київ: Наукова думка, 1983. 526 с.
  • 23.    Чабан І. Весілля на Сокальщині. Весілля: у 2-х кн. Київ: Наукова думка, 1970. Кн. 2. С. 125—182.
  • 24.    Літопис Руський. За Іпатським списком переклав Леонід Махновець. Київ: Дніпро, 1989. 591 с.
  • 25.    Українські народні пісні в записах Зоріана Доленги-Ходаковського (з Галичини, Волині, Поділля, Придніпрянщини і Полісся). Упорядкування, текстологічна інтерпретація і коментарі О.І. Дея. Київ: Наукова думка, 1974. 783 с.
  • 26.    Чубинський П. Мудрість віків: Українське народознавство у творчій спадщині Павла Чубинського: у 2-х кн. Київ: Мистецтво, 1995. Кн. 2. 224 с.: іл.
  • 27.    Димнич Н. Весілля в селі Кремеш Горохівського повіту. Весілля: у 2-х кн. Київ: Наукова думка, 1970. Кн. 2. С. 7—72.
  • 28.    Будзиновський В. Козацькі часи в народній пісні. Львів, 1906. 330 с.
  • 29.    Литвинова-Бартош П. Весільні обряди і звичаї у селі Землянка Глухівського повіту у Чернігівщині. Матеріали до українсько-руської етнології. Львів, 1900. Т. 3. С. 94.
  • 30.    Івашків В. Художня, літературознавча і фольклористична парадигма ранньої творчості Пантелеймона Куліша. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2009. 448 с. + вкл.
  • 31.    Галайчук В., Пилипчук С., Сілецький Р. Весілля у селі Сапанові Кременецького району Тернопільської області. Вісник Львівського університету. Серія історична. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2012. Вип. 47. С. 344—365.
  • 32.    Правдюк О. Народне весілля на Україні. Весілля: у 2-х кн. Київ: Наукова думка, 1970. Кн. 1. С. 412—440.
  • 33.    Крип’якевич І. Історія українського війська. Львів: Видання Івана Тиктора, 1936. Кн. 1. 288 с.
  • 34.    Магрицька І. Словник весільної лексики українських східнослобожанських говірок (Луганська область). Луганськ: Знання, 2003. 172 с.
  • 35.    Здоровега Н. Нариси народної весільної обрядовості на Україні. Київ: Наукова думка, 1974. 159 с.
  • 36.    Галайчук В. Запис в Олевському районі Житомирської області. Архів ДНЦЗКСТК. Спр. В. Галайчук-1997.
  • 37.    Українські народні пісні в записах Софії Тобілевич. Київ: Наукова думка, 1982. С. 72.
  • 38.    Кримський А. Звенигородщина. Шевченкова батьківщина з погляду етнографічного та діалектологічного: Відтворення з авторського макету 1930 р. Авт. передмови А.Ю. Чабан. Черкаси: Вертикаль, видавець ПП Кондич С.Г., 2009. XVI + 438 + 80 с.: іл.
  • 39.    Грінченко Б. Весілля в селі Нижня Сироватка Сумського повіту Харківської губернії. Весілля: у 2-х кн. Київ: Наукова думка, 1970. Кн. 1. С. 393—411.
  • 40.    Марчук З. Генеалогія українського весілля. Луцьк: Інститут культурної антропології, 2005. 284 с.
  • 41.    Галайчук О. Жартівливі весільні співанки села Домашів Сокальського району Львівської області. Міфологія і Фольклор. 2015. № 3—4. С. 145—155.
  • 42.    Климчук Ф. Традиційне весілля села Симоновичі. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. Вип. 27. Українська фольклористика. Львів: ЛДУ ім. Івана Франка, 1999. С. 185­—274.
  • 43.    Давидюк В. Українські загадки в генетично-функціо­нальному аспекті. Народознавчі зошити. 1997. № 4. С. 231—236.
  • 44.    Калиновський Г. Опис весільних українських простонародних обрядів. 1777. Весілля: у 2-х кн. Київ: Наукова думка, 1970. Кн. 1. С. 68—74.
  • 45.    Скалецький Р. Весілля в селі Михайлівка Бершадського району на Вінниччині. Весілля: у 2-х кн. Київ: Наукова думка, 1970. Кн. 1. С. 281—354.
  • 46.    Верховинець В. Весілля в селі Шпичинці Сквирського повіту Київської губернії. Весілля: у 2‑х кн. Київ: Наукова думка, 1970. Кн. 1. С. 220—280.

читати публікацію»

Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »