Народознавчі зошити. 2022. № 1 (163). С. 97—104
УДК 75.041.5.071.1(71=161.2)”19/20″І.Р.Носик
DOI https://doi.org/10.15407/nz2022.01.097
ПОРТРЕТИ ТА АВТОПОРТРЕТ ЯК ДЖЕРЕЛО ТВОРЧОГО НАТХНЕННЯ ІРЕНИ РОМАНИ НОСИК
ПАВЛИШИН Анастасія
- ORCID ID: http://orcid.org/0000-0003-4316-3144
- аспірантка, магістр мистецтвознавства,
- ОДР ЛНАМ,
- вул. Кубійовича, 38, 79011, м. Львів, Україна,
- Контакти: e-mail: pereskokova.nastia@gmail.com
Анотація. Мета статті — розкрити особливості портретного жанру мистецтва у творчості української художниці з діаспори Ірени Романи Носик, довести нашу позицію у розумінні портрету як філософського способу пізнання людини через естетичні, етичні та культурні особливості зображуваної особи. Наукове переосмислення, теорія та практика портретного жанру та її аналіз у мистецтві маловідомої в Україні мисткині з української діаспори Ірени Романи Носик на сьогодні є актуальним.
Об’єкт дослідження — портрети Ірени Носик, предмет дослідження — теоретичні аспекти авторської методології малярства на матеріалі портретних зображень.
У дослідженні проаналізовано головну роль пізнавальних процесів (сприйняття, уявлення і мислення) під час роботи над зображенням людини. Зафіксовано певні закономірності композиції портрета, особливості роботи з олійними фарбами у зображенні. Висвітлено своєрідність кольорово-тональної палітри мисткині. Проаналізовано світло-тіньові контрасти. Обґрунтовано головні риси стилів в яких працювала мисткиня у жанрі «портрет», а саме: експресіонізм, модернізмі, кубізм, та неоімпресіонізм.
Методика дослідження ґрунтується на застосуванні історико-порівняльного та науково-інтерпретативного методу. Для розкриття композиційних та образно-змістових вирішень творів мисткині застосований метод мистецтвознавчого аналізу.
Ключові слова: портрет, автопортрет, мистецтво Ірени Романи Носик, український живопис ХХ—ХХІ ст.
Надійшла 18.01.2022
Список використаних джерел
- 1. Словник мистецьких термінів. За ред. Сотська Г., Шмельова Т. URL: https://lib.iitta.gov.ua/709237/1/%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D1%85%D1%83%D0%B4%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D1%96%D0%B9.pdf (дата звернення: 12.10.2021).
- 2. Виппер Б. Проблема сходства в портрете. URL: https://litresp.ru/chitat/ru/%D0%92/vipper-boris-robertovich/vvedenie-v-istoricheskoe-izuchenie-iskusstva/9 (дата звернення: 01.11.2021).
- 3. Савиных М., Софронов Г. Особенности передачи образа в портретной живописи. URL: http://e-koncept.ru/2017/574026.htm (дата звернення: 12.10. 2021).
- 4. Павлишин А. Сповідь у автопортретах Ірени Романи Носик. Тези конференції історичні та актуальні аспекти методології Професійної мистецької освіти в Україні. ЛНАМ. 13 травня 2021 р. С. 41—43.
- 5. Яблонская Т. Классификация портретного жанра в России ХVІІІ в.: автореферат дис. по ВАК РФ канд. наук: 17.00.04. Москва, 1978. 25 с.
- 6. Даревич Д. Мистецтво і мікроскоп у житті Ірени Носик. URL: https://era.library.ualberta.ca/items/5e0831fa-0867-4464-be9f-0b33210a9040/view/c5d4ad3d-1a07-44b5-9f4d-a3c9efd29714/ZKZ_2020_8.pdf (дата звернення: 01.11.2021).