Народознавчі зошити. 2022. № 5 (167). С. 1203—1210
УДК 75.046.3(477)”19″Спас
DOI https://doi.org/10.15407/nz2022.05.1203
ДЕЯКІ РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ОКРЕМИХ МОНУМЕНТАЛЬНИХ КОМПОЗИЦІЙ ЛІДІЇ СПАСЬКОЇ
ЛАБЗІН Вячеслав
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3864-1543
- аспірант,
- Національна академія
- образотворчого мистецтва і архітектури,
- Вознесенський узвіз, 20, 04053, Київ, Україна,
- Контакти: e-mail: celtic.svl@gmail.com
Анотація. Пожвавлення релігійного життя протягом останніх трьох десятиліть, зумовили активізацію мистецтвознавчого вивчення спадщини церковного малярства, надто ж майстрів, які перебували на периферії уваги попередніх дослідників. У цьому контексті, вважаємо актуальним і звернення до плідного, хоч і маловідомого доробку художниці Лідії Спаської. Актуальність статті полягає в тому, щоб із залученням історичних, мистецтвознавчих і літературних джерел; іконографічного й історичного матеріалу; фактологічного опрацювання творів, поглибити наукові знання про монументальні розписи Лідії Спаської. Метою є з’ясування іконографічних та стильових особливостей деяких багатофігурних творів монументального церковного живопису Л. Спаської. Об’єктомдослідження є релігійний живопис Л. Спаської, а предметом – групові композиції на прикладі окремих творів з Києво-Подільської Покровської та Луцької Св. Феодосія Чернігівського церков. Методологічною основою дослідження є уніфікований метод, системний підхід, методи синтезу, узагальнення, порівняльно-історичного та мистецтвознавчого аналізу. Автор доходить висновку про широке застосовування Л. Спаською добре відомих іконографічних примірників, їх широке авторське трактування та тяжіння до естетики модерну.
Ключові слова: Лідія Спаська, релігійний живопис, Покладення до гробу, Явлення Божої Матері, Успіння Божої Матері, Зіслання Святого Духу.
Надійшла 14.09.2022
Список використаних джерел
- 1. Бондарчук Я. Життєвий та творчий шлях художниці Л.І. Спаськой. Актуальні питання культурології. Рівне: РДГУ, 2015. Вип. 15. С. 134—139.
- 2. Черенюк М. Церковні розписи Лідії Спаської. Пам’ятки сакрального мистецтва Волині на межі тисячоліть: питання дослідження, збереження та реставрації: Матеріали VI Міжнар. наук. конф. по волин. іконопису. Луцьк, 1999. С. 124—125.
- 3. Катехизм Католицької Церкви: Компендіюм. Львів: Свічадо, 2008. 200 с.
- 4. Shiller G. Iconography of Christian Art: 2 vols. Vol. II. London: Lund Humphries, 1971. 692 p.
- 5. Evdokimov P. The art of the icon: a theology of beauty. Redondo Beach, Calif.: Oakwood Publications. 1990. 354 p.
- 6. Zirpolo L. Historical Dictionary of Baroque Art and Architecture. Lanham, Md.: Rowman & Littlefield. 2018. 583 p.
- 7. Ouspensky L. Iconography of the descent of the Holy Spirit. St. Vladimir’s theological quarterly. 1987, 31.4. Crestwood, N.Y.: St. Vladimir’s Seminary Press. P. 308—347.
- 8. Oupensky L., Lossky V. The meaning of icons. Crestwood, N.Y.: St. Vladimir’s Seminary Press. 1982. 222 p.
- 9. Покровский Н. Евангеліе въ памятникахъ иконографіи преимущественно византійскихъ и русскихъ. С.-Петербургъ. Типографія Департамента Удѣлов. 1892. 496 с.
- 10. Weitzmann K. Late Antique and Early Christian Book Illumination. New York: G. Braziller. 1977. 128 p.