Народознавчі зошити. 2024. № 5 (179). С. 1137—1149
УДК 398.341(100)
DOI https://doi.org/10.15407/
ДАХ БУДІВЛІ В ОБРЯДАХ ЗНЯТТЯ ЗУРОЧЕННЯ
РАХНО Костянтин
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0973-3919
- доктор історичних наук, старший дослідник,
- провідний науковий співробітник,
- Національний музей-заповідник
- українського гончарства в Опішному,
- вул. Партизанська, 102, 38164, Опішне,
- Полтавська область, Україна,
- Контакти: e-mail: krakhno@ukr.net
Анотація. Віра в зурочення — один із найпоширеніших проявів магічного мислення. Самі найменування вроків дуже подібні у різних народів, як і способи їх усунення. Важливе місце в обрядах зняття зурочення посідав дах як сакральна частина будинку, що оберігала його мешканців і одночасно була місцем контакту з надприродними силами. Мета статті — дослідити обряди зняття зурочення, в яких фігурувала покрівля будинку, та їхні зв’язки з уявленнями про сакральність даху у різних народів світу.
Об’єктом дослідження є етнографічно зафіксовані приклади забобонних прикмет, що стосуються пристріту, магічного захисту від нього та методів його усунення.За народними уявленнями,зурочення полягало в шкідливому впливі погляду деяких людей на кого-небудь або на що-небудь.Етнографи зафіксували чимало виявів обрядової поведінки, пов’язаної з дахом будинку і спрямованої на захист та охорону себе й близьких від зурочення.Превентивними оберегами від уроків були різноманітні апотропеїчні зображення та предмети, що розміщувалися на даху, аби бути помітними для лихих очей. Під дах клали амулети. При лікуванні вроків у народній медицині на дах ставили посуд та клали інші речі, які використовувалися в обряді. Через дах перекидали об’єкти, на які переносилося зурочення. Важливу символічну роль відігравали також гребінь даху, звис даху, горище, димохід.
Методологічною основою дослідження є порівняльно-історичний методологічний інструментарій.
Ключові слова: звичаї, вірування, обрядовість, народна медицина, дах, міфологія, традиційна культура.
Надійшла 4.10.2024
Список використаних джерел
- 1. Кагаров Е. Культ фетишей, растений и животных в Древней Греции. Санкт-Петербург: Сенатская типография, 1913. VII, 326 с.
- 2. Квинт Гораций Флакк. Оды. Эподы. Сатиры. Послания. Редакция переводов, вступительная статья и комментарии М.Л. Гаспарова. Москва: Художественная литература, 1970. 479 с.
- 3. Rubin S. Geschichte des Aberglaubens. Leipzig: Verlag von E. Thiele, 1888. 159 s.
- 4. Bachter S. Magie, Aberglaube, Volksfrömmigkeit. Documenta historiae. 2012. Band 14. S. 1—54.
- 5. Engemann J. Zur Verbreitung magischer Übelabwehr in der nichtchristlichen und christlichen Spätantike. Jahrbuch für Antike und Christentum. 1975. Jahrgang 18. S. 22—48.
- 6. Jahn O. Über den Aberglauben des bösen Blicks bei den Alten. Berichte über die Verhandlung der königlich sächsischen Gesellschaft der Wissenschaft zu Leipzig. Philologisch-historische Classe. 1855. Siebenter Band. S. 28—111.
- 7. Busch M. Deutscher Volksglaube. Leipzig: Verlag von Fr. Wilh. Grunow, 1877. 377 s.
- 8. Seligmann S. Der böse Blick und Verwandtes: ein Beitrag zur Geschichte des Aberglaubens aller Zeiten und Völker. Berlin: Hermann Barsdorf Verlag, 1910. Erster Band. LXXXVIII. 406 s.
- 9. Thümen F. v. Die Pflanze als Zaubermittel. Schriften des Vereines zur Verbreitung naturwissenschaftlicher Kenntnisse in Wien. 1881. Vereinsjahr 1880/81. S. 325—360.
- 10. Strackerjan L. Aberglaube und Sagen aus dem Herzogtum Oldenburg. Oldenburg: Druck und Verlag von Gerhard Stalling, 1867. Zweiter Band. VI. 366 s.
- 11. Hahnzog Ch.L. Predigten wider den Aberglauben der Landleute. Magdeburg: Verlag der Scheidhauerischen Buchhandlung, 1784. 520 s.
- 12. Töppen M. Aberglauben aus Masuren. Danzig: Verlag von Th. Bertling, 1867. 169 s.
- 13. Samter E. Geburt, Hochzeit und Tod. Leipzig; Berlin: Druck und Verlag von B.G. Teubner, 1911. 222 s.
- 14. Рахимов М.Р. Земледелие таджиков бассейна р. Хингоу в дореволюционный период (историко-этнографический очерк). Сталинабад: издательство Академии наук Таджикской ССР, 1957. 220 с.
- 15. Kolberg O. Dzieła wszystkie. Wrocław; Kraków; Warszawa: Polskie wydawnictwo muzyczne; Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 1968. Tom 52. Białoruś-Polesie. XLIII. 571 s.
- 16. Tyszkiewicz E. Opisanie powiatu Borysowskiego pod względem statystycznym, geognostycznym, historycznym, gospodarczym, przemysłowo-handlowym i lekarskim, etc. Wilno: drukarnia Ant. Marcinowskiego, 1847. [12], III, [1], 446, 43, [1], IV s.
- 17. Seligmann S. Der böse Blick und Verwandtes: ein Beitrag zur Geschichte des Aberglaubens aller Zeiten und Völker. Berlin: Hermann Barsdorf Verlag, 1910. Zweiter Band. XXII, 526 s.
- 18. Филиповић М.С. Женска керамика код балканских народа. Београд: Српска Академија наука; Етнографски институт, 1951. 185 с.: 11 сл.
- 19. Чаусидис Н., Николов Г. Црепна и вршник: митолошко-семиотичка анализа. Studia mythologica slavica. Ljubljana: Znanstvenoraziskovani center Slovenske akademije znanosti in umetnosti; Inštitut za slovensko narodopisje, Ljubljana, Slovenija; Università degli Studi di Udine, Dipartamento di Lingue e Civiltà dell’ Europa Centro-Orientale; Udine, Italia, 2006. T. IX. С. 97—160.
- 20. Kohlbrugge J.H.F. Tier- und Menschenantlitz als Abwehrzauber. Bonn: Kurt Schroeder Verlag, 1926. 94 s.
- 21. Yuguang Fu. Shamanic and Mythic Cultures of Ethnic Peoples in Northern China I: Shamanic Deities and Rituals. London; New York: Routledge, 2021. 126 p.
- 22. Frazer J.G. The Golden Bough: A Study in Magic and Religion. London: MacMillan and Co., Limited, 1911. Part III: The Dying God. XII, 305 p.
- 23. Зеленин Д.К. Восточнославянская этнография. Москва: Наука, 1991. 511 с.
- 24. Каракетов М.Д. Из традиционной обрядово-культовой жизни карачаевцев. Москва: Наука, 1995. 344 с.
- 25. Radin P. The Trickster: A Study in American Indian Mythology. With commentaries by K. Kerenyi and C.G. Jung. New York: Philosophical Library, 1956. XI, 211 p.
- 26. Varchol J., Varcholová N. Zvyky a povery v l’udovom stavitel’stve a bývaní Rusínov-Ukrajincov na Slovensku. Tradície stavitel’stva a bývania na Slovensku s osobitným akcentom na kultúrne prejavy v prostredí etnických minorít. Zborník referátov z vedeckej konferencie s medzinárodnou účast’ou konanej v rámci Dní európskeho kultúrneho dedičstva na Slovensku, Svídnik, 9—10. septembra 1999. Prešov: EXCO s.r.o., 1999. S. 122—131.
- 27. Рыбаков Б.А. Язычество древних славян. Москва: София; Гелиос, 2002. 592 с.
- 28. Wijaczka J. Magia i czary: Polowanie na czarownice i czarowników w Prusach Książęcych w czasach wczesno-nowożytnych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszalek, 2008. 248 s.
- 29. Словесна магія українців. Упорядник В. Фісун. Київ: Бібліотека українця, 1998. 102 с.
- 30. Elworthy Fr.Th. The Evil Eye: An Account of This Ancient & Widespread Superstition. London: John Murray, 1895. XII, 471 p.
- 31. Frischbier H. Hexenspruch und Zauberbann: Ein Beitrag zur Geschichte des Aberglaubens in der Provinz Preussen. Berlin: Verlag von T. C. F. Enslin (A. Enslin), 1870. X, 167 s.
- 32. Krauss Fr.S. Volksglaube und religiöser Brauch der Südslaven. Münster: Druck und Verlag der Aschendorffschen Buchhandlung, 1890. 176 s.
- 33. Lilek E. Volksglaube und volkstümlicher Cultus in der Bosnien und Hercegovina. Wien: Druck und Verlag von Adolf Holzhausen, 1896. 92 s.
- 34. Švorc P. Štrba. Košice: Východoslovenské vydavateľstvo, 1979. 176 s.
- 35. Marec J. Tradičné liečitel’stvo a l’udová mágia na horných Kysuciach. Martin: Vydavatel’stvo Matice slovenske, 2011. 398 s.
- 36. Jakubíková K. Duchovná kultúra l’udu. Zamagurie. Národopisná monografia oblasti. Poprad; Košice: Odbor kultúry ONV a Dom kultúry a vzdelania vo Východoslovenskom vydavatel’stve, 1972. S. 195—272.
- 37. Encyklopédia l’udovej kultúry Slovenska. Bratislava: Veda, 1995. Т. 2. 448 s.
- 38.Biegeleisen H. Lecznictwo ludu polskiego. Kraków: Polska Akademja Umiejętności, 1929. V, 406 s.
- 39. Glück L. Skizzen aus der Volksmedicin und dem medicinischen Aberglauben in Bosnien und der Hercegovina. Wissenschaftliche Mittheilungen aus Bosnien und der Hercegovina. Wien: in Commission bei Carl Gerold’s Sohn, 1894. Zweiter Band. S. 392—454.
- 40. Беговић Н. Живот и обичaји Србa-грaничaрa. Зaгреб: Тискарски завод «Народних новинах», 1887. XXIX, 278 с.
- 41. Зеленин Д.К. Описание рукописей Учёного архива Императ. РГО. Петербург: типография А.В. Орлова, 1914. Вып. 1. 484 с.
- 42. Агапкина Т.А. Мифопоэтические основы славянского народного календаря. Весенне-летний цикл. Москва: Индрик, 2002. 816 с.
- 43. Гарнизов В. Вещи и пространство в погребалните и поминални обреди от Михайловградско. Български фолклор. София, 1986. № 3. С. 16—29.
- 44. Siebenbürgisch-sächsisches Wörterbuch. Berlin; Leipzig: Walter de Gruyter & Co., 1925. Zweiter Band: D—F. 548 s.
- 45. Мијатовић Ст.М. Народна медицина Срба сељака у Левчу и Темнићу. Српски етнографски зборник. Беогрaд, 1909. Књ. XII. С. 258—482.
- 46. Рис А., Рис Б. Наследие кельтов. Древняя традиция в Ирландии и Уэльсе. Москва: Энигма, 1999. 480 с.
- 47. Wirleitner Fr. Sympathiemittel der volkstümlichen Viehdoktorei in den österreichischen Alpenländer. Wiener Zeitschrift für Volkskunde. 1931. 36. Jahrgang. S. 16—34.
- 48. Scheftelowitz I. Das Schlingen- und Netzmotiv im Glauben und Brauch der Völker. Gießen: Verlag von Alfred Töpelmann, 1912. 64 s.
- 49. Seligmann S. Die Zauberkraft des Auges und das Berufen: ein Kapitel aus der Geschichte des Aberglaubens. Den Haag: Verlag J. Couvrer, 1921. XXXIV, 566 s.
- 50. Христолюбова Л.С. Семейные обряды удмуртов: традиции и процессы обновления. Ижевск: Удмуртия, 1984. 128 с.
- 51. Donaldson B.A. 1938. The Wild Rue. A Study of Muhammadan Magic and Folklore in Iran. London: Luzac and Co., XII, 216 p.
- 52. McDaniel J. The Material Turn: An Introduction to Thai Sources for the Study of Buddhist Amulets. Material Culture and Asian Religions: Text, Image, Object. New York; Abingdon: Routledge, 2014. P. 135—148.
- 53. McDaniel J.Th. The Lovelorn Ghost and the Magical Monk: Practicing Buddhism in Modern Thailand. New York; Chichester: Columbia University Press, 2013. XIII, 384 p.
- 54. Westermarck E. Ritual and Belief in Morocco: in two volumes. London: MacMillan and Co., Limited, 1926. Vol. II. XVI, 630 p.
- 55. Булатов Б.Б., Гашимов М.Ф., Сефербеков Р.И. Культура и быт табасаранцев в XIX—XX веках. Махачкала: Институт истории, археологии и этнографии Дагестанского научного центра РАН, 2004. 266 с.
- 56. Георгиев М. Линаво. Българска народна медицина: енциклопедія. Съставителство и обща редакция М. Георгиев. София: Издателска къща «Петър Берон», 1999. С. 217—219.
- 57. Horváthová E. Duchovná kultúra. Horehronie: Kultúra a spôsob života ľudu. Bratislava: Veda, vydavatel’stvo Slovenskej akadémie vied, 1974. S. 245—371.
- 58. Košir P., Möderndorfer V. Ljudska medicina med koroškimi Slovenci. Maribor: založilo «Zgodovinsko društvo», tiskala Mariborska tiskarna, 1926. 52 s.
- 59. Möderndorfer V. Ljudska medicina pri Slovencih. Volksmedizin bei den Slowenen. Ljubljana: Slovenska akademija znanosti in umetnosti, 1964. 431 s.
- 60. Liebrecht F. Zur Volkskunde: Alte und neue Aufsätze. Heilbronn: Verlag von Gebr. Henninger, 1879. XVI, 522 s.
- 61. Weiser L. Das Bauernhaus im Volksglauben. Mitteilungen der anthropologischen Gesellschaft in Wien. 1925. LVI. Band. S. 1—15.
- 62. Leoprechting K. Aus dem Lechrain: Zur deutschen Sitten- und Sagenkunde. München: Literarisch-Artistische Anstalt, 1855. 296 s.
- 63. Марр Ю.Н. Автобиография Мирзы Мохаммеда Кермани и его работа о поверьях и обычаях, связанных с «красной средой». II. Перевод и комментарий. Известия Академии наук СССР. VI серия. 1927. Том 21. Выпуск 5. С. 825—838.
- 64. Хедаят С. Нейрангистан. Переднеазиатский этнографический сборник. Москва: издательство АН СССР, 1958. Том I. С. 259—336.
- 65. Логашова Б.-Р. Персы. Календарные обычаи и обряды народов Передней Азии. Годовой цикл. Москва: Наука, 1998. С. 39—111.
- 66. John A. Beiträge zur deutsch-böhmischen Volkskunde: Sitte, Brauch und Volksglaube im deutschen Westböhmen. Prag: J.G. Calve’sche k. u. k. Hof- u. Universitäts-Buchhandlung, 1905. 458 s.