« 2024. № 5 (179)

Народознавчі зошити.  2024. № 5 (179).  С. 1249—1257

УДК 7.031.4: 75.052: 7.077(477)”19″Гоменюк

DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.05.1249

ПСЕВДОМОРФОЗИ МОТИВІВ ТРАДИЦІЙНИХ РОЗПИСІВ У НАЇВНОМУ МИСТЕЦТВІ ЯРИНИ ТА СОФІЇ ГОМЕНЮК

ШВИДЮК-БОГДАН Анастасія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0003-8242-6725
  • аспірантка,
  • Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури,
  • кафедра теорії та історії мистецтва,
  • Вознесенський узвіз, 20, 04053, м. Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: Anastasiia.Shvydiuk@naoma.edu.ua

Анотація. Досліджується творчість двох наївних художниць з Уманщини — Ярини (1913—1989) та Софії Гоменюк (1921—2001) через призму традиції стінописів уманського регіону. Розписи, що існували на більшості території України протягом кінця ХІХ — середини ХХ ст. вийшли з ужитку і сьогодні ми маємо уявлення про їхній зовнішній вигляд лише завдяки натурним дослідженням тогочасних учених. До певної міри традиція продовжила своє життя в станкових творах сестер Гоменюк.

Метою дослідження є висвітлення взаємозв’язку між но­ваторським підходом в їхній творчості й тим традиційним середовищем, з якого вона з’явилася.

Об’єктами дослідження є специфіка хатніх розписів Уман­щини та Поділля і станкових творів Я. і С. Гоменюк, їхні основні сюжети, композиційні схеми, засоби виразності.

Предметом дослідження є видозміни, що відбулися з традицією на картинах наївних художниць другої пол. ХХ сто­ліття.

У дослідженні застосовано методи емпіричного (опис на підставі джерел та наукової літератури) та теоретичного дослідження, зокрема порівняльний аналіз.

Ключові слова: народне мистецтво, декоративно-ужит­кове мистецтво, хатні розписи, настінні розписи, стінописи, наївне мистецтво, Ярина і Софія Гуменюк.

Надійшла 11.09.2024

Список використаних джерел

  • 1. Шероцкий К. Очерки по истории декоративного искусства Украины. Киев: Тип. «С.В. Кульженко», 1914. 141 с.
  • 2. Кржемінський К. Стінні розписи Уманщини: мотиви орнаменту. Камянець-Подільський: Вид. Камя­нець-Подільської худ.-промислової профшколи, 1926. 96 c.
  • 3. Левитська Л. Селянський розпис на Поділлі. Київ, 1928. 46 с.
  • 4. Зарембский А. Народное искусство подольских ук­раинцев. Ленинград: Издание государственного Русского музея, 1928. 48 с.
  • 5. Берченко Є. Настінне мальовання українських хат та господарських будівель при них. Зошит 1. Дніпропетровщина. Харків; Київ: Держ. вид-во України, 1930. 41 с.
  • 6. Бутник-Сіверський Б. Українське радянське народне мистецтво. Київ: Наукова думка, 1966. 220 с.
  • 7. Найден О. Орнамент українського народного розпису. Київ: Наукова думка, 1989. 134 с.
  • 8. Косміна Т. Сільське житло Поділля кінця ХІХ—ХХ ст. Київ: Наукова думка, 1980. 189 с.
  • 9. Студенець Н. Традиційний стінопис Поділля кінця ХІХ — першої половини ХХ ст. Київ: Інститут мис­тец­твознавст­ва, фольклористики та етнології ім. М.Т. Риль­сь­ко­го, 2010. 224 с.
  • 10. Кочережко Н. Сонячні барви. Київ: Веселка, 1978. С. 7—24.
  • 11. Селівачов М. Лексикон української орнаментики. 3-є вид. Київ: Ант; Фенікс, 2013. 416 с.

читати публікацію»

Наші автори
Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »