« 2024. № 5 (179)

Народознавчі зошити.  2024. № 5 (179).  С. 1249—1257

УДК 7.031.4: 75.052: 7.077(477)”19″Гоменюк

DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.05.1249

ПСЕВДОМОРФОЗИ МОТИВІВ ТРАДИЦІЙНИХ РОЗПИСІВ У НАЇВНОМУ МИСТЕЦТВІ ЯРИНИ ТА СОФІЇ ГОМЕНЮК

ШВИДЮК-БОГДАН Анастасія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0003-8242-6725
  • аспірантка,
  • Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури,
  • кафедра теорії та історії мистецтва,
  • Вознесенський узвіз, 20, 04053, м. Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: Anastasiia.Shvydiuk@naoma.edu.ua

Анотація. Досліджується творчість двох наївних художниць з Уманщини — Ярини (1913—1989) та Софії Гоменюк (1921—2001) через призму традиції стінописів уманського регіону. Розписи, що існували на більшості території України протягом кінця ХІХ — середини ХХ ст. вийшли з ужитку і сьогодні ми маємо уявлення про їхній зовнішній вигляд лише завдяки натурним дослідженням тогочасних учених. До певної міри традиція продовжила своє життя в станкових творах сестер Гоменюк.

Метою дослідження є висвітлення взаємозв’язку між но­ваторським підходом в їхній творчості й тим традиційним середовищем, з якого вона з’явилася.

Об’єктами дослідження є специфіка хатніх розписів Уман­щини та Поділля і станкових творів Я. і С. Гоменюк, їхні основні сюжети, композиційні схеми, засоби виразності.

Предметом дослідження є видозміни, що відбулися з традицією на картинах наївних художниць другої пол. ХХ сто­ліття.

У дослідженні застосовано методи емпіричного (опис на підставі джерел та наукової літератури) та теоретичного дослідження, зокрема порівняльний аналіз.

Ключові слова: народне мистецтво, декоративно-ужит­кове мистецтво, хатні розписи, настінні розписи, стінописи, наївне мистецтво, Ярина і Софія Гуменюк.

Надійшла 11.09.2024

Список використаних джерел

  • 1. Шероцкий К. Очерки по истории декоративного искусства Украины. Киев: Тип. «С.В. Кульженко», 1914. 141 с.
  • 2. Кржемінський К. Стінні розписи Уманщини: мотиви орнаменту. Камянець-Подільський: Вид. Камя­нець-Подільської худ.-промислової профшколи, 1926. 96 c.
  • 3. Левитська Л. Селянський розпис на Поділлі. Київ, 1928. 46 с.
  • 4. Зарембский А. Народное искусство подольских ук­раинцев. Ленинград: Издание государственного Русского музея, 1928. 48 с.
  • 5. Берченко Є. Настінне мальовання українських хат та господарських будівель при них. Зошит 1. Дніпропетровщина. Харків; Київ: Держ. вид-во України, 1930. 41 с.
  • 6. Бутник-Сіверський Б. Українське радянське народне мистецтво. Київ: Наукова думка, 1966. 220 с.
  • 7. Найден О. Орнамент українського народного розпису. Київ: Наукова думка, 1989. 134 с.
  • 8. Косміна Т. Сільське житло Поділля кінця ХІХ—ХХ ст. Київ: Наукова думка, 1980. 189 с.
  • 9. Студенець Н. Традиційний стінопис Поділля кінця ХІХ — першої половини ХХ ст. Київ: Інститут мис­тец­твознавст­ва, фольклористики та етнології ім. М.Т. Риль­сь­ко­го, 2010. 224 с.
  • 10. Кочережко Н. Сонячні барви. Київ: Веселка, 1978. С. 7—24.
  • 11. Селівачов М. Лексикон української орнаментики. 3-є вид. Київ: Ант; Фенікс, 2013. 416 с.

читати публікацію»

Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »