« 2024. № 3 (177)

Народознавчі зошити.  2024. № 3 (177).  С. 670—678

УДК 392.3:398(477):124.5

DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.03.670

АКСІОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ПОНЯТТЯ РІД/РОДИНА/КРЕВНІ В УКРАЇНСЬКОМУ ФОЛЬКЛОРІ

МУШКЕТИК Леся

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5958-0044
  • докторка філологічних наук, член-кореспондентка
  • НАН України, провідна наукова співробітниця,
  • Інститут мистецтвознавства, фольклористики
  • та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України,
  • вул. Микільсько-Слобідська, 2-Б, 02002, м. Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: mushketik@ukr.net

Анотація. Метою дослідження є аксіологічні цінності роду й родини в українському традиційному суспільстві кінця ХІХ  — початку ХХ ст., здійсненому на матеріалі уснословесної творчості, що є актуальним з погляду вивчення та популяризації етосних уявлень українського суспільства, його кращих етнічних традицій, ментальних якостей людини. Цінності роду й родини були глибоко пошановані в українській традиційній спільноті, становили основу матеріального й духовного життя людей. Родинний принцип, успадкований ще від давнього родового устрою, панував як високий моральний імператив.

Предметом дослідження є особливості мовно-фоль­клорної рецепції ціннісних понять і уявлень традиційної української спільноти у різних жанрах фольклору. Аналіз джерел здійснено на основі праць таких дослідників минулого і наших днів як М. Костомаров, П. Житецький, М. Сумцов, І. Франко, В. Гнатюк, М. Гайдай,  О. Разумцева, та ін.

Родиноцентричність широко відбилася в уснопоетичній творчості, як прозовій, так і пісенній. Через рід, родину приходить усвідомлення належності індивіда до більшого утворення — держави, формуються почуття патріотизму, любові до своєї вітчизни.

Методологія роботи має комплексний, міждисциплінарний характер. Серед методів, за допомогою яких розкрито поставлену проблему, виокремлено аналітичний, синтетичний, системний, культурно-історичний, зіставний, а ще методи етноетики, антропології та етнопсихології.

Ключові слова: рід, родина, український етос, уснословесна творчість, цінності, свій/чужий, батьківщина, ідеал родини.

Надійшла 16.05.2024

Список використаних джерел

  • 1. Житецкий П. Мысли о народных малоруских думах. Київ: Типогр. Г.Т. Корчак-Новицкаго, 1893. 250 с.
  • 2. Ванюшина О.Ф. Специфіка моральнісного змісту міфології: автореф. дис. канд. філос. наук. Київ, 1997. 22 с.
  • 3. Жайворонок В.В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. Київ: Довіра, 2006. 703 с.
  • 4. Гримич М.В. Традиційний світогляд та етнопсихологічні константи українців (Когнітивна антропологія). Київ: Віпол, 2000. 380 с.
  • 5. Лисяк-Рудницький І. Історичні есе: в 2-х т. Пер. з англ. Київ: Основи, 1994. 554 с.
  • 6. Гайдай М.М. Народна етика у фольклорі східних та західних слов’ян. Київ: Наукова думка, 1972. 200 с.
  • 7. Гринченко Б.Д. Этнографические материалы, соб­ранные в Черниговской и соседних с нею губерніях: Рассказы, сказки, предания, пословицы, загадки и пр. Чернигов, 1895. Вып.  І. 308 с.; 1897. Вып. ІІ. 390 с.
  • 8. Шалак О. Потойбіччя. Смерть. 100 найвідоміших образів української міфології. Укл. Таланчук О., Завадська В. та ін. Київ: Орфей, 2002. С. 118—125.
  • 9. Килимник С. Український рік у народних звичаях в історичному освітленні. Київ: Обереги, 1994. Книга І. 400 с.
  • 10. Охримович В. Значение малорусских свадебных обрядов и песен в истории эволюции семьи. Этногра­фическое обозрение. 1891. № 4. С. 44—106; 1892. № 4. С. 1—55.
  • 11. Маковій Г.П. Затоптаний цвіт: народознавчі оповідки. Київ: Український письменник, 1993. 243 с.
  • 12. Липа Ю. Призначення України. Львів: Укр. книгарня «Говерля», 1953. 308 с.
  • 13. Грушевська К. Думи про пригоди на морі Поповича. Первісне громадянство та його пережиток на Україні. Київ: Державне видавництво України, 1926. Вип. 1—2. С. 1—35.
  • 14. Кулиш П. Предисловіе. Записки о Южной Руси. Издал П. Кулиш. С.Пб., 1856. Т. І. С. V—ІХ.
  • 15. Труды этнографическо-статистической экспедиціи въ Западно-Русскій край, снаряженной Импера­тор­скимъ Русскимъ Географическимъ Обществомъ. Юго-Западный отдѣлъ. Матеріалы и изследованія соб­ранныя д. чл. П.П. Чубинскимъ. СПб.; репринт. вид. в 7-и т. Київ: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського, 2011. Т. 5. 1242 с.
  • 16. Народные южнорусские песни: Издание Амвросия Метлинского. Київ: в Университетской тип., 1854. 472 c.
  • 17. Календарно-обрядові пісні. Упоряд., вст. ст., прим. О. Чебанюк. Київ, 1987. 392 с.
  • 18. Кісь О. Мати: соціокультурні аспекти материнства. Народна культура українців. Київ: Дуліби, 2012. Т. 3: Зрілість. Жіноцтво. Жіноча субкультура. 2012. С. 217—234.
  • 19. Костомаров Н. Семейный быт в произведениях южнорусского народнаго песенного творчества. Костомаров Н.И. Литературное наследіе. Автобіографія Н.И. Костомарова: Стихотворенія, сцены, историческіе отрывки, малорусская народная поезія, последняя работа. СПб., 1890. С. 287—477.
  • 20. Жартівливі пісні: Родинно-побутові. Упоряд. О.І. Дей, М.Г. Марченко, А.І. Гуменюк. Київ: Нау­кова думка, 1967. 801 с.
  • 21. Огієнко І. Наша літературна мова. Упоряд., авт. передм та коментарів М.С. Тимошик. Київ: Наша культура і наука, 2017. 356 с.
  • 22. Галицько-руські народнї лєґенди: Зібрав Володимир Гнатюк. Етнографічний збірник. Львів, 1902. Т. XII—ХІІІ. Т. 2. 288 с.
  • 23. Разумцева Г.І. Морально-етичні погляди українського народу за фольклорними джерелами: аксіологічний аспект: автореф. дис… канд. філософ. наук. Київ, 2004. 18 с.
  • 24. Сумцов Н.Ф. Очерки Исторіи Южно русскихъ апо­крифическихъ сказаний и песенъ. Кіивъ, 1888. 161 с.
  • 25. Сумцов М. Вага і краса української народної поезії. Сумцов М. Малюнки з життя українського народного слова. Харків: б. в., 1910. С. 64.
  • 26. Колесса Ф. Українська усна словесність. Львів: Друк. Наук. Т-ва ім. Шевченка, 1938. 643 с.
  • 27. Франко І. Що таке поезія? Передмова до зб. «Вибір декламацій для руських селян і міщан». Львів, 1902. С. 10—11.

читати публікацію»

Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »