« 2024. № 3 (177)

Народознавчі зошити.  2024. № 3 (177).  С. 686—691

УДК [[913:930.2]:2‑136.4/543.2](477.62)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.03.686

СИМВОЛІКА БРОНЗОВОЇ РУКИ САБАЗІЯ З ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНСЬКОГО СТЕПУ

ГАЛАЙЧУК Володимир

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7780-5876
  • доктор історичних наук, професор,
  • Львівський національний університет імені Івана Франка,
  • кафедра етнології,
  • вул. Університетська, 1, 79000, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: halay_czuk@ukr.net

Анотація. Наприкінці ХІХ ст. на території Катеринославської губернії виявлено бронзову руку. Ознаки знахідки чітко вказують на її належність до ритуальних предметів культу фригійського бога Сабазія. До сьогодні артефактів такого типу на теренах України більше не знайдено.

Єдиним спеціально присвяченим цій пам’ятці дослідженням є стаття Боріса Фармаковського за 1902 р. У 1904 р. Крістіан Блінкенберґ остаточно довів зв’язок таких рук із культом Сабазія. У 1983 р. побачив світ найбільш повний каталог сабазіанських бронзових рук з 96 предметів. Упродовж ХХ — поч. ХХІ ст. з’явилася достатня кількість праць, у яких були запропоновані різні підходи щодо тлумачення призначення, використання та символіки відповідних пам’яток. Саме наявність вказаних наукових досягнень зумовлює актуальність застосування нового підходу в дослідженні культового предмета з Українського Степу.

Метою статті є спроба на основі досягнень світової історіографії пояснити символіку сабазіанської руки з території України.

Методологічну основу дослідження забезпечує поєднання кількох методів. Для інтерпретації призначення та символіки рук Сабазія застосовано системно‑структурний аналіз, порівняльно‑історичний, типологічний, описовий і семантичний методи. На основі використання порівняльно‑історичного і типологічного методів окреслено перелік відповідних до теми наукових підходів, підготовлено їхні короткі огляди, показано цінність та оригінальність бачень тих чи інших авторів, представлено стан їхньої науковості.

Ключові слова: історія та археологія, духовна культура, вірування, бронзова рука, Український Степ, культ Сабазія, символіка ритуальних предметів, вотив, апотропей.

Надійшла 17.05.2024

Список використаних джерел

  • 1. Фармаковскій Б. Бронзовая вотивная ручка изъ Екатеринославской губ. Извѣстія Императорской Археологической Коммиссіи.1902. Вып. 3. С. 118—121.
  • 2. Berndt S. The hand gesture and symbols of Sabazios. Opuscula. Annual of the Swedish Institutes at Athens and Rome. 2018. Vol. 2. P. 151—168.
  • 3. Vermaseren M. Corpus Cultus Iovis Sabazii (CCIS), I The hands. Leiden: E.J. Brill, 1983. 48 p. LXXX pl.
  • 4. Blinkenberg Chr. Archäologische Studien. Kopenhagen; Leipzig, 1904. 128 s. IV Taf.
  • 5. Кобылина М. Изображения восточных божеств в Северном Причерноморье в первых веках н. э. Москва: Наука, 1978. 216 c.
  • 6. Корчак А. Бронзові культові руки римського часу з території України: походження та сакральне призначення (історіографія проблеми). Наукові зошити історичного факультету Львівського університету. 2021. Вип. 22. C. 9—27. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/fhi.2021.22.3674
  • 7. Lusthaus D. Brązowa rączka wotywna z Myszkowa. Archeologia. 1947. T. I. S. 169—184.
  • 8. Lane E. Corpus Cultus Iovis Sabazii (CCIS), III Conclusions. Leiden; New York; København; Köln: E.J. Brill, 1989. 68 p.
  • 9. Küster E. Die Schlange in der griechischen Kunst und Religion. Gießen, 1913. 172 s.
  • 10. Aeliani. De natura animalium. Libri septemdecim. Jenae, 1832. 466 p.
  • 11. Pliny. Natural history. Vol. III. Lib. VIII—XI. Cambridge (Massachusetts): Harvard University Press, 1967. 616 p.
  • 12. Toynbee J. Animals in Roman Life and Art. Ithaca; New York: Cornell University Press, 1973. 432 p.
  • 13. Аристофан. Комедии; Фрагменты. Москва: Ладомир; Наука, 2008. 1033 с.

читати публікацію»

Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »