Народознавчі зошити. 2024. № 4 (178). С. 926—935
УДК [75.071.1.04:27-526.62](477.83/.86)”18″
DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.04.926
СВЯТІСТЬ І ВЕЛИЧ У КОЛЬОРІ: КНЯЗЬ ВОЛОДИМИР ТА КНЯГИНЯ ОЛЬГА У ТВОРЧОСТІ КОРНИЛА УСТИЯНОВИЧА
КОВАЛЬ Андрій
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-8009-1744
- викладач, Львівська національна академія мистецтв,
- кафедра графічного дизайну,
- вул. Кубійовича, 38, 79011, м. Львів, Україна,
- Контакти: e-mail: koval.andr18@gmail.com
Анотація. Мета статті — репрезентуватитворчий доробок художника Корнила Устияновича, пов’язаний з постатями Володимира Великого та княгині Ольги.
Об’єктом дослідження стали збережені твори художника, які нам вдалося виявити. Художник К. Устиянович зробив значний внесок у розвиток церковного мистецтва цього періоду. Його роботи, що базувалися на історичних джерелах та народних переказах, часто відзначалися детальним опрацюванням та інтеграцією релігійних і національних мотивів. Митець створив численні монументальні твори в церквах Галичини, де представляв князя Володимира та княгиню Ольгу в різних композиційних рішеннях і ракурсах.
У статті проведено порівняльний аналіз художніх іконографічних інтерпретацій святого князя Володимира Великого та княгині Ольги. Розглянуто два основних підходи до зображення цих постатей: символічний та реалістичний. У першому випадку фокус зосереджується на символах, що відображають історичне та релігійне значення (трьохременний хрест, макет храму та ін.). У другому випадку, зображення більш конкретне та реалістичне. Аналізуються такі аспекти — композиційні, технологічні та контекстуальні. Стаття висвітлює різноманітність трактування іконічного образу святих у візуальному сприйнятті.
Методологічною основою дослідження є принцип історизму в поєднанні зі структурно-типологічним методом та методом мистецтвознавчого аналізу.
Ключові слова: іконопис, церковне мистецтво, інтерпретація, князь Володимир, княгиня Ольга.
Надійшла 2.07.2024
Список використаних джерел
- 1. Станкевич М. Володимир Святий. Словник сакрального мистецтва. Львів, 2006. С. 60.
- 2. Станкевич М. Ольга Свята. Словник сакрального мистецтва. Львів, 2006. С. 168.
- 3. Львівська національна наукова бібліотека. Відділ рукописів. Ф. 93. Од. зб. 110.
- 4. Шпак О. Требник. Словник українського сакрального мистецтва. Львів, 2006. С. 240.
- 5. Марголіна І. Оповиті серпанком забуття. Живопис українських художників у кирилівській церкві. Київ: Либідь, 2016. 144 с.
- 6. Луцик І.Я. Житія святих, пам’ять яких Українська Греко-Католицька Церква кожного дня впродовж року почитає. Львів: Свічадо, 2011. 800 с.
- 7. Овсійчук В. Українське малярство X—XVIII століття. Проблеми кольору. Львів: Ін-т народознавства НАН України, 1996. 478 с.
- 8. Семчишин-Гузнер О. Іконографія св. свмч. Йосафата Кунцевича в українському мистецтві першої половини ХХ ст. Джерела інспірації. Народознавчі зошити. 2019. № 6 (150). С. 1464 —1481.
- 9. Марчак В. Про малярство. Львів, 2018. 264 с.
- 10. Бохенська Є. Спогади про Корнила Устияновича. Твори. Львів: Каменяр, 2002. С. 80—89.