Народознавчі зошити. 2024. № 6 (180). С. 1659—1666
УДК 75.072.2/.3.03.047(477.75):304.4-047.52″20″:008(477)
DOI https://doi.org/10.15407/
КРИМСЬКИЙ ПЕЙЗАЖ В.А. ОВСІЙЧУКА. МИСТЕЦТВО ЯК ІНСТРУМЕНТ ДЕКОЛОНІЗАЦІЇ: ІСТОРІЯ ОДНОГО ЛИСТА
КОРОЛЬ Софія
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6763-4938
- завідувачка, кандидатка мистецтвознавства,
- Інститут народознавства НАН України,
- відділ мистецтвознавства,
- проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна,
- Контакти: e-mail: artso@ukr.net
Анотація. Про художню творчість Володимира Овсійчука є небагато відомостей навіть суто хронологічнобіографічних, не кажучи вже про спроби аналізу — як із точки зору лише формальної, так і з погляду символічного значення творів. Як я спробую показати у статті, така перспектива існує, чим більше ми будемо заглиблюватися у матеріал та вивчати контекст і встановлювати інтелектуальні зв’язки з епохою, в якій жив і працював митець та дослідник.
Об’єктом аналізу є художні твори В.А. Овсійчука на тему кримського пейзажу та лист, в якому описуються обставини експонування цих творів та за допомогою евфемізмів розкривається їхнє значення для представників кримськотатарського народу, депортованих совєцькою владою зі своєї батьківщини у далекий Узбекистан.
Предметом, тобто, аргументом дослідження є твердження про взаємозв’язок художнього твору з пам’яттю й ідентичністю та ті важливі епістемологічні зміни, які виникають у результаті взаємодії людини, її мислення (спогадів, пам’яті, самого процесу пригадування) із мистецьким твором.
Методологічною основою інструментарію аналізу є деколоніальний підхід, який підриває підпорядкованість між совєцькою імперією і колонізованими народами через впровадження ціннісної складової — мистецтва. У процесі вироблення мистецтва з’являються вартості, їх сприйняття, володіння ними є актом символічним. Методологія дослідження ґрунтується на комплексному залученні різних методів, принципів і концепцій.
Ключові слова: кримський пейзаж, деколонізація, Володимир Овсійчук.
Надійшла 17.12.2024
Список використаних джерел
- 1. Саїд Е. Орієнталізм. Київ, 2001.
- 2. Kastrissios Helena. Modern Art and Decolonisation: Art as a Decolonial Weapon (May 30, 2023). URL: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4463135
- 3. Котляр О. «Імперія здохла». Як сучасне українське мистецтво робить видимим російський колоніалізм. URL: https://life.nv.ua/ukr/art/yak-suchasne-ukrajinske-mistectvo-robit-vidimim-rosiyskiy-kolonializm-doslidzhennya-istorika-50413855.html (дата звернення: 16.12.2024).
- 4. Ларсен Ніл. Жаргон деколоніальності. URL: https://commons.com.ua/uk/zhargon-dekolonialnosti/#footnote-9 (дата звернення: 16.12.2024).
- 5. Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 3. Спр. 430. Особова справа В.А. Овсійчука (Витяг з Трудової книжки). С. 133—134.
- 6. Спалах українського шістдесятництва у книжці Радомира Мокрика «Бунт проти імперії». URL: https://chytomo.com/spalakh-ukrainskoho-shistdesiatnytstva-u-knyzhtsi-radomyra-mokryka-bunt-proty-imperii/ (дата звернення: 16.12.2024).
- 7. В.А. Овсійчук. До 90-річчя від дня народження. Інтерв’ю О. Сом-Сердюкової. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/apmpmn_2014_6_39.pdf (дата звернення: 15.12.2024).
- 8. Нагаєвська Олена Варнавівна. Енциклопедія Сучасної України. Редкол.: І.М. Дзюба, А.І. Жуковський, М.Г. Железняк; НАН України; НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2020. URL: https://esu.com.ua/article-70843 (дата звернення: 16.12.2024).
- 9. Боданінський Усеїн Абдурефійович. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%A3%D1%81%D0%B5%D1%97%D0%BD_%D0%90%D0%B1%D0%B4%D1%83%D1%80%D0%B5%D1%84%D1%96%D0%B9%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87 (дата звернення: 16.12.2024).
- 10. Бахчисарай. Путеводитель. Авт. Нагаевская Е.В. Симферополь, 1968.
- 11. Яців Р. Малярська творчість Володимира Овсійчука. Народознавчі зошити. 2004. № 3—4 (57—58). С. 291—292.