« 2018. № 5 (143)

Народознавчі зошити. 2018. № 5 (143). С. 1223—1228

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.05.1223

Надійшла 07.06.2018

УЧИТЕЛЬ-ПАТРІОТ

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3164-1217

Сокіл Василь Васильович, доктор філологічних наук, професор,

завідувач відділу фольклористики Інституту народознавства НАН України,

заслужений діяч науки і техніки України.

Львів-центр, проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна

Контакти: тел.: 0984333114

e-mail.: vasilsokil54@gmail.com

Анотація. Йдеться про вчителя у с. Волосянці, діяльність якого випала на кінець 1920-х — 1930-ті роки. Розглянуто його життєвий шлях, педагогічну та просвітницьку роботу. Звернуто увагу на малярські та театральні уподобання Д. Романця. Він виховав цілу когорту учнів, які стали в 1940-х роках на боротьбу за незалежність України.

Ключові слова: учитель, патріот, життєвий шлях, «Просвіта», художник.

Список використаних джерел

  1. До Пана Шкільного Інспектора в Сколім. 1925 (Домагання громади с. Волосянки української мови навчання) // Парохіальний архів с. Волосянки. — Арк. 32.
  2. Звідомлення читальні «Просвіта» с. Волосянки. 9 листопада 1933. Голова Дмитро Романець // Центральний державний історичний архів у Львові. — Ф. 348. — Оп. 1. — Од. зб. 1645. — Арк. 18—19 звор.
  3. Звідомлення читальні «Просвіта» с. Волосянки. 26 лютого 1934. Голова Дмитро Романець // Центральний державний історичний архів у Львові. — Ф. 348. — Оп. 1. — Од. зб. 1645. — Арк. 20—21.
  4. Звідомлення читальні «Просвіта» с. Волосянка. 31грудня1934. Голова Дмитро Вепрів. Додаток до звіту // Центральний державний історичний архів у Львові. — Ф. 348. — Оп. 1. — Од. зб. 1645. — Арк. 26.
  5. Do Kuratorium Okrкgu Szkolnego Lwowskiego. Wolosianka — konkursowa obsada stanowiska kierownika szkoly. Dnia 2. mая1939 // Центральний державний історичний архів у Львові. — Ф. 179. — Оп. 7. — Од. зб. 22030. — Арк. 1.
  6. Do Kuratorium Okrкgu Szkolnego we Lwowe. Skole. Dnia 26 czerwсa 1925. Wolosianka, szkoіa 1 klasowa z ruskim jкzykom nauczania, zmiana na dwujкzycznoњж // Центральний державний історичний архів у Львові.  — Ф. 179. — Оп. 2. — Од. зб. 511. — Арк. 1.
  7. Do Kuratorium Okrкgu Szkolnego w Stryju. Wolosianka, dnia 20/X.1938. (Заява Д.Романця про участь у конкурсі на керівника школи) // Центральний державний історичний архів у Львові. — Ф. 179. — Оп. 7. — Од. зб. 22030. — Арк. 4.
  8. Wyci№g z wykazu stany stuїby i kwalinikacyjnego / Dmytro Romaneж // Центральний державний історичний архів у Львові. — Ф. 179. — Оп. 7. — Од. зб. 22030. — Арк. 5—6 звор.
  9. Wykaz I. Dzieci, roczniki 1920—1926 / D. Romaniec, kierownik szkoіy // Центральний державний історичний архів у Львові. — Ф. 179. — Оп. 2. — Од. зб. 511. — Арк. 10 —14

читати публікацію»

Наші автори
Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »