« 2018. № 2 (140)

Народознавчі зошити. 2018. № 2 (140). С. 363–371

УДК 7.041.2 / 7 : 75.053](477.83/.87)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.02.363

Надійшла 15.02.2018

ТРАДИЦІЯ ХАТНЬОЇ ІКОНИ НА СКЛІ: ВІДРОДЖЕННЯ, ІНТЕРПРЕТАЦІЯ (НА ПРИКЛАДІ ЛЬВІВСЬКОГО ОСЕРЕДКУ)

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-4717-4396

Тріска Оксана Олегівна, кандидат мистецтвознавства,

науковий співробітник Інститут народознавства

Національної академії наук України,

відділ народного мистецтва,

Львів-центр, проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна

Контакти: e-mail: oksana_triska@yahoo.de

Анотація. Висвітлюються особливості відродження традиційного гуцульсько-покутського малювання на склі. Виконання реплік ікон другої пол. ХІХ ст. засвідчує свідоме звернення українських художників до етноджерел, які дають цілісну основу не лише для копіювання, але й для творчих інтерпретацій. Тиражування кращих зразків народної творчості сприяє формуванню знакових маркерів української ідентичності.

Ключові слова: народна ікона на склі, творча інтерпретація, художня стилістика, репліка, національна ідентичність.

Список використаних джерел

  1. Вистава Галицького примітиву XVII—XIX вв.: каталог виставки / авт. стат. Свєнціцький І., Федюк М. — Львів : Наукова фундація Національного музею у Львові, 1939. — 15 с.
  2. Витвицький С. Історичний нарис про гуцулів / С. Витвицький. — Коломия : Світ, 1993. — 96 с.
  3. В’ячеславова О. Неотрадиціоналізм у контексті українського постмодерну / О. В’ячеславова // Артанія. — Кн. 20. — № 3. — 2010. — С. 16—17.
  4. Народна ікона на склі: альбом. — Київ : Інститут колекціонерства при НТШ, 2008. — 369 с.
  5. Живопис на склі — традиції та сучасність: каталог виставки / авт. вступ. ст., упоряд. Откович В.П. — Львів : Ін-т мистецтвознавства, фольклору та етнографії ім. М. Рильського, 1988. — 41 с.
  6. Романів-Тріска О. Західноукраїнське малярство на склі XIX — початку XX століття / Романів-Тріска О. // Народна ікона на склі: альбом. — Київ : Інститут колекціонерства при НТШ, 2008. — С. 13—33.
  7. Свєнціцька В. Малювання на склі: каталог виставки з фондів Музею та збірок львівських колекціонерів / В. Свєнціцька . — Львів : НМЛ, 1990 — 20 с.
  8. Шухевич В. Гуцульщина. Репринтне відтворення видання 1899 року / В. Шухевич. — Верховина, 1997. — Том 1. — 352 с.
  9. Гоцалюк А.А. Неотрадиціоналізм як явище духовної культури. — Електронний ресурс. — Режим доступу: http://www.stattionline.org.ua/obraz/33/2112-neotradicionalizm-yak-yavishhe-duxovno%D1%97-kulturi.html.

читати публікацію»

Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »