« 2018. № 2 (140)

Народознавчі зошити. 2018. № 2 (140). С. 463–468

УДК 738.031.4:378.091.31(477.86-21)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.02.463

Надійшла 20.02.2018

ТРАДИЦІЙНА КЕРАМІКА В СИСТЕМІ ХУДОЖНЬОЇ ОСВІТИ (на прикладі Косівського державного інституту прикладного та декоративного мистецтва ім. Василя Касіяна Львівської національної академії мистецтв)

ORCID ID: https://orsid.org/0000-0001-6936-0328

Мотиль Романа Ярославівна, канд. мистецтв. старший науковий співробітник

Іститут народознавства Національної академії наук України,

відділ народного мистецтва,

доцент

Інститут архітектури Національного Університету «Львівська політехніка»,

кафедра Дизайну та основ архітектури,

Львів-центр, проспект Свободи, 15, 79000, Львів, Україна

мистецтвознавець, викладач

Контакти: (067)6708698; e-mail: romana_motyl@ukr.net

Анотація. Висвітлюється роль народних традицій у процесі передачі професійних гончарських знань на відділі художньої кераміки Косівського державного інституту прикладного та декоративного мистецтва ім. Василя Касіяна Львівської національної академії мистецтв. Проаналізовані умови й обставини, за яких відбувається форма навчання, вказано на окремі регіональні особливості цього процесу.

Ключові слова: народні традиції, художня кераміка, гончарство, освіта, Косівський державний інститут прикладного та декоративного мистецтва ім. Василя Касіяна Львівської національної академії мистецтв.

Список використаних джерел

  1. Гринюк М.М. Роль традицій в професійному мистецтві / Марія Миколаївна Гринюк // Мистецькі студії’02. — Косів : Писаний камінь, 2002. — С. 35—39.
  2. Іванчук М.М. Використання творчих здобутків Михайла Кікотя в навчальному процесі / Марія Іваничук // Мистецькі студії’02. — Косів : Писаний камінь, 2002. — С. 55—59.
  3. Колос Г.М. Питання стильового спрямування навчального процесу на відділі художньої кераміки Косівського коледжу ім. В.І. Касіяна / Григорій Колос // Мистецькі студії’02. — Косів : Писаний камінь, 2002. — С. 51—54.
  4. Косівський коледж прикладного та декоративного мистецтва. Кераміка 40. Каталог / автор-упоряд. Іванчук М.М., Коб’юк А.Д. — Косів : ККПДМ ім. В.І. Касіяна, 1999. — 24 с.
  5. Кушнір О. Роль відділу художньої кераміки Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва у збереженні й розвитку традицій виготовлення та декорування народної кераміки Гуцульщини / Олександра Кушнір // Вісник Львівської національної академії мистецтв. — Вип. 30. — С. 62—71.
  6. ЛащукЮ.Ф. Вопрос подготовки кадров для народных художественных промыслов / Ю.Ф. Лащук // Проблемы народного искусства: сб. статей. — Москва : Изобразительное искусство, 1982. — С. 113—123.
  7. Лащук Ю. Українські гончарі / Юрій Лащук. — Київ, 1968. — 40 с.
  8. Сакович І.В. Народні художні традиції в українській народній промисловості / І.В. Сакович. — Київ : Наукова думка, 1975. — 181 с.
  9. Слободян О. Майстри косівського гончарства другої половини ХХ століття / Олег Слободян // Вісник Львівської національної академії мистецтв. —Львів, 2007. — Спецвипуск ІІІ. — С. 117—128.
  10. Соломченко О.Г. Сучасні художні промисли Прикарпаття / О.Г. Соломченко. — Київ : Знання, 1979. — 32 с.
  11. Сусак К.Р. Косівське училище прикладного та декоративного мистецтва: становлення фахової школи та перспективи розвитку / Катерина Сусак // Мистецькі студії’02. — Косів : Писаний камінь, 2002. — С. 4—9.

читати публікацію»

Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »