« 2020. № 6 (156)

Народознавчі зошити. 2020. № 6 (156). С. 1445—1453

УДК 82-311.2+398.223:930.2/394

DOI https://doi.org/10.15407/nz2020.06.1445

ПАМ’ЯТЬ ПРО ЗАТОПЛЕННЯ: ТВОРЧІСТЬ ДОВЖЕНКА І УСНІ НАРАТИВИ

Ірина КОВАЛЬ-ФУЧИЛО

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-4048-914
  • кандидатка філологічних наук,
  • Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології
  • ім. М.Т. Рильського,
  • Національна академія наук України,
  • вул. Грушевського, 4, м. Київ, Україна,
  • e-mail: koval-fuchylo@ukr.net

Предмет дослідження — основні семантичні концепти у творах Олександра Довженка і в усних оповідях про затоплення територій внаслідок будівництва гідроелектростанцій. Основну увагу зосереджено на концептах дім, земля, вода, сакральні місця. Їхня семантика суголосна у творах Довженка і в спогадах про затоплення. У своїх щоденникових записах О. Довженко кілька разів опрацьовує сцену оплакування хати перед її руйнуванням. Спогади наших респондентів, переселенців із затоплених територій, свідчать, що саме так, із плачем і голосіннями, люди прощалися зі своїми хатами. Ці факти зумовлені загальноукраїнськими віруваннями й уявленнями, пов’язаними із хатою як одним із центральних концептів у міфопоетичній картині світу, що і актуалізує наше дослідження. Спільним місцем усних оповідей про затоплення і щоденникових записів Довженка про будівництво дамби є наголос на втраті землі, яка опиниться під водою водосховища, а також роздуми про те, що цих необдуманих земельних втрат можна було б уникнути.

Мета статті — показати, що у своїх творах О. Довженко насамперед передає народний біль, переживання через втрату земель, дому, села, а не оспівує будівництво рукотворного моря.

Хронологічні межі – 1950—1970-ті роки.

У дослідженні використано типологічний, структурно-функціональний методи та метод польових досліджень.

Ключові слова: щоденники Олександра Довженка, усні оповіді, примусові переселення, концепт дому, голосіння.

  • 1. Пультер С.О. Вивчення творчості О. Довженка в школі. Київ, 1970. 160 с.
  • 2. Рильський М.Т. Поема про море. Олександр Довженко: Зб. спогадів і статей про митця. Упоряд. О. Бабишкін. Київ, 1959. С. 109—112.
  • 3. Довженко О.П. Сторінки щоденника (1941—1956). Київ, 2004. 384 с.
  • 4. Писаревский Д.С. Александр Довженко и его «Поэма о море». Москва, 1959. 32 с.
  • 5. Коба С.Л. Олександр Довженко. Життя і творчість. Київ, 1979. 195 с.
  • 6. Казин А.Л. «Поэма о море» Александра Довженко. Русская красота. Санкт-Петербург, 2003. URL: artka­vun.kherson.uа.
  • 7. Агеєва В. «Я» і романтика: розпуття Олександра Довженка. Довженко без гриму: Листи, спогади, архівні знахідки. Упоряд. і коментар Віри Агеєвої і Сергія Тримбача. Київ, 2014. С. 5—39.
  • 8. Тримбач С. Довженко та вожді (Сталін — Хрущов — Берія). Довженко без гриму… С. 193—263.
  • 9. Довженко О.П. Щоденникові записи, 1939—1956. Уклад. С.В. Тримбач. Харків, 2015. 717 с.
  • 10.    Довженко О.П. Поема про море. Київ, 1960. 335 с.
  • 11.    Коваль-Фучило І.М. Українські голосіння: антропологія традиції, поетика тексту. Наук. ред. В. Івашків. Київ, 2014. 360 с.
  • 12.    Голосіння. Упоряд. І. Коваль-Фучило; наук. ред. Л. Іваннікова; НАН України, ІМФЕ ім. М.Т. Риль­ського. Київ, 2012. 792 с.
  • 13.    Довженко О.П. Господи, пошли мені сили: Щоденники, кіноповісті, оповідання, фольклорні записи, листи, документи. Упоряд., вступ. ст. та приміт. Р.М. Корогодського. Харків, 1994. 655 с.
  • 14.    Коваль-Фучило І. Концепт дому в оповідях про примусове переселення. Łemkowie, Bojkowie, Rusini: historia, współczesność, kultura materialna i duchowa. T. 6. Słupsk, 2016. С. 147—158.
  • 15.    Любоєв Петар. «Поема про море»: Довженкова проза про Сталінське спустошення. URL: ktm.ukma.edu.ua.

читати публікацію»

Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »