Народознавчі зошити. 2022. № 4 (166). С. 944—948
УДК [7.05:655.3.066.24:659.133](477)”19/20″
DOI https://doi.org/10.15407/nz2022.04.944
РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОГО СОЦІАЛЬНОГО ПЛАКАТУ ТА ЙОГО ФУНКЦІЇ
СОСНИЦЬКИЙ Юрій
- ORCID ID: http://orcid.org/0000-0003-2463-6903
- кандидат мистецтвознавства, доцент,
- Харківський національний університет
- міського господарства імені О.М. Бекетова,
- кафедра образотворчого мистецтва та дизайну,
- вул. Маршала Бажанова, 17, 61002, м. Харків, Україна,
- Контакти: e-mail: soyual@ukr.net
Анотація. У статті на основі робіт українських та зарубіжних авторів побудовані основні теоретичні відомості про дизайн соціального плакату. Порушується питання про віднесення дизайну плакату до образотворчого мистецтва. Зроблено короткий історичний екскурс в історію розвитку соціального плакату в Україні, підкреслено його значення та актуальність, позначивши сучасну тенденцію розвитку плакатів як засобу соціальної реклами. Описано основні функції соціального плакату. Розглянуто творчий метод з урахуванням деталей: пошук ідей, формування плакатного образу, вибір засобів виразності, робота дизайнера з усними компонентами, характеристика композиції соціальних плакатів, систематичний підбір візуальних засобів.
Предметом дослідження є функції соціального плакату в громадському житті суспільства.
Об`єктом дослідження є соціальний плакат в Україні другої пол. XX — поч. XXI ст.
Методологія дослідження ґрунтується на загальнонаукових принципах системності, об’єктивності та історизму.
Ключові слова: соціальна реклама, соціальні плакати, значення соціальних плакатів, функція соціальних плакатів, спосіб виготовлення соціальних плакатів.
Надійшла 10.08.2022
Список використаних джерел
- 1. Донець О.М. Український друкований плакат другої половини 1980 — початку 1990 років як хроніка соціокультурних зрушень періоду. Рукописна та книжкова спадщина України. Київ, 2012. Вип. 15. С. 92—105.
- 2. Абизов В.А., Грищенко В.В. Основні чинники, що визначають розвиток сучасного плакату. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв: зб. наук. пр. Харків: ХДАДМ, 2011. № 1. С. 71—75.
- 3. Бойчук А.В. Пространство дизайна. Харьков: Новое слово, 2013. 367 с.
- 4. Будник А.В. Формування національної специфіки українського видовищного плакату кінця ХІХ — першої третини ХХ століть. Мистецтвознавчі записки. 2015. № 28. С. 152—160.
- 5. Голубець О. Українське мистецтво: актуальні проблеми сьогодення і перспективи ХХ століття. Мистецтвознавство’2000: Наук. зб. Львів: НАН України; Ін-т народознавства, 2001. С. 17—34.
- 6. Гладун О.Д. Соціальний екологічний плакат як феномен графічного дизайну. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв: зб. наук. пр. Харків: ХДАДМ, 2008. № 4. С. 21—27.
- 7. Грищенко В.В. Портретний жанр в дизайні плаката. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. Тернопіль, 2011. № 1. С. 171—175.
- 8. Квітка О.Л. Графический знак в аспекте информационных технологий. Культура народов Причерноморья. Сімферополь, 2012. № 220. С. 162—165.
- 9. Саппа М.М. Мистецтво плаката як соціальна технологія. Соціологія: теорія, методи, маркетинг: зб. наук. пр. Київ, 2021. № 1. С. 14—18.
- 10. Калашнікова О.А. Зображальний аспект візуальної мови графічного дизайну (на матеріалі плаката). Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.07 «Дизайн». Харків: ХДАДМ, 2011. 20 с.
- 11. Косів В.М. Оп арт в українському радянському плакаті: абстракція і національна ідентичність. Вісник Харківської державної академії: зб. наук. пр. Харків: ХДАДМ, 2017. № 6. С. 46—53.
- 12. Михайлов С.М. Пять признаков постиндустриального дизайна. Современный взгляд на будущее науки: сборник статей Международной научно-практической конференции. Уфа: РИО МЦИИ ОМЕГА САЙНС, 2014. С. 128—130.
- 13. Порфімович О.Л. Технології візуального впливу (плакатистика) в контексті інформаційної війни. Діалог: медіа-студії: зб. наук. пр. Одеса: Одеський національний університет ім. Мечникова, 2014. Вип. 18—19. С. 255—265.