« 2018. № 2 (140)

Народознавчі зошити. 2018. № 2 (140). С. 463–468

УДК 738.031.4:378.091.31(477.86-21)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.02.463

Надійшла 20.02.2018

ТРАДИЦІЙНА КЕРАМІКА В СИСТЕМІ ХУДОЖНЬОЇ ОСВІТИ (на прикладі Косівського державного інституту прикладного та декоративного мистецтва ім. Василя Касіяна Львівської національної академії мистецтв)

ORCID ID: https://orsid.org/0000-0001-6936-0328

Мотиль Романа Ярославівна, канд. мистецтв. старший науковий співробітник

Іститут народознавства Національної академії наук України,

відділ народного мистецтва,

доцент

Інститут архітектури Національного Університету «Львівська політехніка»,

кафедра Дизайну та основ архітектури,

Львів-центр, проспект Свободи, 15, 79000, Львів, Україна

мистецтвознавець, викладач

Контакти: (067)6708698; e-mail: romana_motyl@ukr.net

Анотація. Висвітлюється роль народних традицій у процесі передачі професійних гончарських знань на відділі художньої кераміки Косівського державного інституту прикладного та декоративного мистецтва ім. Василя Касіяна Львівської національної академії мистецтв. Проаналізовані умови й обставини, за яких відбувається форма навчання, вказано на окремі регіональні особливості цього процесу.

Ключові слова: народні традиції, художня кераміка, гончарство, освіта, Косівський державний інститут прикладного та декоративного мистецтва ім. Василя Касіяна Львівської національної академії мистецтв.

Список використаних джерел

  1. Гринюк М.М. Роль традицій в професійному мистецтві / Марія Миколаївна Гринюк // Мистецькі студії’02. — Косів : Писаний камінь, 2002. — С. 35—39.
  2. Іванчук М.М. Використання творчих здобутків Михайла Кікотя в навчальному процесі / Марія Іваничук // Мистецькі студії’02. — Косів : Писаний камінь, 2002. — С. 55—59.
  3. Колос Г.М. Питання стильового спрямування навчального процесу на відділі художньої кераміки Косівського коледжу ім. В.І. Касіяна / Григорій Колос // Мистецькі студії’02. — Косів : Писаний камінь, 2002. — С. 51—54.
  4. Косівський коледж прикладного та декоративного мистецтва. Кераміка 40. Каталог / автор-упоряд. Іванчук М.М., Коб’юк А.Д. — Косів : ККПДМ ім. В.І. Касіяна, 1999. — 24 с.
  5. Кушнір О. Роль відділу художньої кераміки Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва у збереженні й розвитку традицій виготовлення та декорування народної кераміки Гуцульщини / Олександра Кушнір // Вісник Львівської національної академії мистецтв. — Вип. 30. — С. 62—71.
  6. ЛащукЮ.Ф. Вопрос подготовки кадров для народных художественных промыслов / Ю.Ф. Лащук // Проблемы народного искусства: сб. статей. — Москва : Изобразительное искусство, 1982. — С. 113—123.
  7. Лащук Ю. Українські гончарі / Юрій Лащук. — Київ, 1968. — 40 с.
  8. Сакович І.В. Народні художні традиції в українській народній промисловості / І.В. Сакович. — Київ : Наукова думка, 1975. — 181 с.
  9. Слободян О. Майстри косівського гончарства другої половини ХХ століття / Олег Слободян // Вісник Львівської національної академії мистецтв. —Львів, 2007. — Спецвипуск ІІІ. — С. 117—128.
  10. Соломченко О.Г. Сучасні художні промисли Прикарпаття / О.Г. Соломченко. — Київ : Знання, 1979. — 32 с.
  11. Сусак К.Р. Косівське училище прикладного та декоративного мистецтва: становлення фахової школи та перспективи розвитку / Катерина Сусак // Мистецькі студії’02. — Косів : Писаний камінь, 2002. — С. 4—9.

читати публікацію»

Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »