« 2020. № 5 (155)

Народознавчі зошити. 2020. № 5 (155). С. 1158—1168

УДК 75.03.041.5-055.2:7.071.1(477.87)”193/198″А.Коцка

DOI https://doi.org/10.15407/nz2020.05.1158

ЖІНОЧИЙ ПОРТРЕТ У ТВОРЧОСТІ АНДРІЯ КОЦКИ 1930—1980 рр.

ІВАНИЦЬКА Тетяна

  • Львівська національна академія мистецтв,
  •  вул. Кубійовича, 38, 79011, м. Львів, Україна,
  • заступник директора Коледжу мистецтв ім. А. Ерделі, м. Ужгород,
  • Закарпатська академія мистецтв, викладач,
  • Контакти: e-mail: tetyana02@gmail.com

Анотація. Мистецтвознaвчий аналіз жіночих портретів Андрія Кoцки є суттєво неoбхідним для визнaчення характерних рис мaнери художникa та усвідомлення його місця серед пoртретистів того чaсу — цим визначaється актуальність статті. Мета дослідження полягає в тому, щоб визначити характерні особливості жіночих портретів А. Коцки, дослідити трактування жіночого образу і застосування засобів виразності, простежити еволюцію манери художникана основі формального аналізу творів.

Об’єктом дослідження є творчий доробок в жанрі жіночого портрету А. Коцки 1930—1980 рр., а предметом  — художні особливості портретних творів, трактування образу жінки.

На основі формaльного аналізу та методу образно-стилістичого пoрівняння виявлено хaрактерні риси, мистецькі прийoми та засоби вирaзності, якими користувався художник у своїх рoботах, а також особливе стaвлення до кольорової пoбудови, специфічну мaнеру подачі портретовaних і зміну мaнери художникa протягом різних етaпів його творчoсті.

Згіднo з досліджуваними типологічними влaстивостями образів жінки проведено їх умoвну клaсифікацію та виділенo 4 основні групи: oбраз жінки-матері, образ жінки-музи, жінки-трудівниці, та жінки-мaвки. Проaналізовано особливoсті колористики жіночих портретів, хaрактер тонaльного підходу митця, застoсування ним кoнтрасту теплих і хoлодних тонів, різні спосoби зобрaження облич портретoваних, трактування образу мoделі. З’ясовaно вплив зaсновника зaкарпaтської школи живопису Адaльберта Ерделі нa стaновлення творчої особистoсті Андрія Кoцки, що прoявилося в декорaтивному узагальненні та експресії виконaння портретів, а тaкож відстежено відміннoсті інди­відуального бaчення митця у створенні oбразу жінки.

Ключові слова: творчість А. Коцки, жіночий портрет, образ жінки, колорит, етнічний типаж.

Надійшла 6.10.2020

Список використаних джерел

  • 1. Коцка Андрій. Книга про життя та творчість на­родного художника України (Образотворчий мате­ріал): альбом. Авт. ст. Ф. Ерфан, О. М’ясіщева, О. Приходько та ін. Ужгород: Патент, 2011. 256 с.: іл.
  • 2. Біксей Л. Ідеал, реалізований через образ. Образотворче мистецтво. 2007. № 1. С. 22—24.
  • 3. Островський Г. Образотворче мистецтво Закарпаття. Київ: Мистецтво, 1974. 198 с.
  • 4. Кузьма Б. Життя і творчість художника А.А. Коцки в період Підкарпатської Русі 1919—1946 рр. Вісник ХДАДМ: зб. наук. пр. за ред. Даниленка В.Я. Харків: ХДАДМ, 2014. С. 56—61.
  • 5. Юхимець Г.М. Українське радянське мистецтво 1941—1960 років. Київ: Мистецтво, 1983. 156 с.: іл. (Нариси з історії укр. мистецтва).
  • 6. Приходько О. «Скопіювати — не можна! Коцка…» (Відео). Програма з цик. «Крізь час з О. Сорочук». 2014. URL: https://www.youtube.com/watch?v=6ww9Be3NIzI.
  • 7. Заславська М. Співець Верховини. URL: http://artkavun.kherson.ua/spivets-verhovini.htm.
  • 8. Острякова О. У вінок пам`яті Андрія Коцки. Музейний простiр. 2011. URL: http://www.prostir.museum/ua/post/29076.
  • 9. М’ясіщева О. Осінні барви у творчості А. Коцки. Закарпатський інформаційно-діловий портал uzhgorod.in. 2018. URL: http://uzhgorod.in/ua/novini/2018/maj/osinni_barvi_u_tvorchosti_a_kocki_predstavlyat_budinku_muzeyi_hudozhnika.
  • 10. Коцка Андрій Андрійович. Від художньо-про­мис­ло­вого училища до Закарпатського художнього інституту. Упор. Кіяк М.Ю., передм. Небесник І.І. Ужгород: Ґражда, 2006. C. 29—31.
  • 11. Український арт-календар LB.ua (Електронний ресурс). 23 травня 1911 року народився Андрій Коцка, один із найяскравіших закарпатських художників, учень Бокшая та Ерделі. 2015. URL: https://ukr.lb.ua/blog/art_calendar/305983_23_travnya_andriy_kotska.html.
  • 12. Сирохман М. Сьогодні 108 років від дня народження видатного нашого земляка Андрія Коцки. Iнформа­ційно-аналітичний інтернет-портал. 2019. URL: https://uzhgorod.net.ua/news/138663.
  • 13. Хмельницька обласна універсальна наукова бібліотека. «Співець дівочої краси» — 105 років від дня на­ро­дження Андрія Коцки. URL: http://www.ounb.km.ua/ vistavki/kocka/index.php.
  • 14. Костюк Л. «Кодування» образу: Валентин Сєров, Олексій Харламов Андрій Коцка, Альфред Бастіен та інші в портретному живописі галереї «Євро-Арт». URL: http://euroart-gallery.rv.ua.
  • 15. Вовчок В. Етномотиви у творчості закарпатських ху­дожників. Етнодизайн у контексті українського національного відродження та європейської інтеграції. Кн. 2. Зб. наук. праць. редкол.: гол. ред. М.І. Степаненко, упоряд. і відп. ред. Є.А. Антонович, В.П. Титаренко та ін. Полтава: ПНПУ ім. В.Г. Короленка, 2019. 447 с.
  • 16. Ворон Б. Закарпатська школа живопису: велике мистецтво з «маленького краю». Мистецький альма­нах Артес. 2011. URL: https://artes-almanac.com/zakarpatska-shkola-zhyvopysu.
  • 17. Кущ С. Андрій Коцка. Рефлективний пейзаж і психо­логічний портрет. Інтернет-видання «Закар­паття онлайн Beta». 2011. URL: https://zakarpattya.net.ua/News/89642-Andrii-Kotska.-Reflektyvnyi-peizazh-i-psykholohichnyi-portret.
  • 18. Поточний архів ЗО НСХУ. Особова справа Коцки Андрія. 75 арк.
  • 19. Злива В. Ужгородський художник Андрій Коцка чи­мало малював просто біля будинку. Karpatnews ру­брика: культура. 2010. URL: https://karpatnews.in.ua/news/8735-uzhhorodskyi-khudozhnyk-andrii-kotska-chymalo-maliuvav-prosto-bilia-budynku.htm.

читати публікацію»

Наші автори
Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »