Народознавчі зошити. 2022. № 3 (165). С. 580—584
УДК 739.2.02-051(477)”19/20″
DOI https://doi.org/10.15407/nz2022.03.580
ЛУЦЬ Сергій
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7248-230x
- кандидат мистецтвознавства, старший викладач,
- Кам’янець-Подільський національний університет
- імені Івана Огієнка,
- кафедра образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва
- та реставрації творів мистецтва,
- вул. Огієнка, 61, 32300, м. Кам’янець-Подільський, Україна,
- Контакти: e-mail: luts_s@ukr.net
Анотація. У дослідженні робиться спроба показати узагальнену картину характерних індивідуальних методів та принципів формотворення в творчості провідних художників-ювелірів України — на прикладі В. Балибердіна (м. Київ), О. Гаркуса (м. Косів Івано-Франківської обл.), Т. Калюжної (м. Донецьк), що до певної міри відображає специфіку творчих процесів мистців з різних регіонів країни, а також традиції та тенденції розвитку сучасного українського ювелірства загалом.
Метою дослідження є узагальнений аналіз основних характерних особливостей творчості провідних мистців українського ювелірства кінця ХХ — початку ХХІ ст., що є актуальним для висвітлення формування та утворення нових форм, тенденцій, методів, стилістичних напрямів та перспективного розвитку ювелірного мистецтва України в цілому. Сучасне ювелірство України виразно звучить креативним експериментаторством всіх набутих людством культурно-мистецьких напрацювань у різних форматах, водночас поєднуючи як традиційні, так і альтернативні матеріали та технології.
Методологія дослідження полягає у застосуванні комплексної методики, що утворюється із поєднання низки наукових методів: порівняльно-історичного, структурно-типологічного, аналітико-описового, образно-стилістичного аналізу.
Ключові слова: українське ювелірство, художник-ювелір, традиції, експериментаторство, стилістика, методи, концепції, формотворення.
Надійшла 3.04.2022
Список використаних джерел
- 1. Шмагало Р.Т. Художній метал України ХХ — поч. ХХІ ст. Енциклопедія художнього металу. Львів: Апріорі, 2015. Т. 2. 276 с.: 668 іл.
- 2. Чегусова З. Декоративне мистецтво України кінця ХХ століття. 200 імен: альбом-каталог. Київ: Атлант Юем СІ, 2002. 511 с.
- 3. Пасічник Л.В. Художня спрямованість діяльності кафедр художнього металу Львівської національної академії мистецтв і Косівського інституту прикладного та декоративного мистецтва в контексті підготовки художників-ювелірів. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. Зб. наук. праць НАН України, ІМФЕ ім. М.Т. Рильського. Київ, 2014. С. 212—220.
- 4. Пасічник Л.В. Ювелірне мистецтво України ХХ—ХХІ століть: монографія. Київ: Наукова думка, 2017. 302 с.
- 5. Пасічник Л. Ювелірне мистецтво України XX — початку XXI століття (історія, стилістика, персоналії): дис. … канд. мист.: 26.00.01. ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України. Київ, 2015. 223 с.
- 6. Кравченко М. Мистецтво прикрас в Україні останньої третини ХХ — початку ХХІ століття: європейський контекст, художні особливості, персоналії: дис. … канд. мист.: 17.00.06. Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2017. 189 с.
- 7. Балибердін Володимир Іванович. Секція декоративно-прикладного мистецтва: веб-сайт. URL: http://konshu.org/section/decor/balyberdin- volodymyr.html (дата звернення: 11.12.2021).
- 8. Балибердін Володимир Іванович. Виставка «Обереги душі»: веб-сайт. URL: http://miku.org.ua/ua/ novini/baliberdin_volodimir_ivanovich.html (дата звернення: 11.12.2021).
- 9. Содомора Х. Співвідношення традиції та новації у художньому вирішенні чоловічих прикрас українців Карпат. Народознавчі зошити. 2011. № 3 (99). С. 503—508.
- 10. Квадра міні-метал. Ювелірне — мистецтво — міні-емалі: каталог. За ред. Л. Пасічник. Київ: Арталекс-принт, 2014. 63 с.
- 11. О дизайнере-ювелире индивидуальных украшений Татьяне Калюжной: веб-сайт. URL: https://zlato.ua/ manufacturers /kalyuzhnaya/ (дата звернення: 15.12. 2021).