« 2022. № 5 (167)

Народознавчі зошити. 2022. № 5 (167).  С. 1164—1172

УДК [7:338.45]:[904:339.5](5:477) “11/13”

DOI https://doi.org/10.15407/nz2022.05.1164

ВІЗАНТІЙСЬКІ ТРАДИЦІЇ В ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОМУ МИСТЕЦТВІ ГАЛИЦЬКОЇ ЗЕМЛІ І ВОЛИНІ ПЕРІОДУ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

ЧУЙКО Олег

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3713-5593
  • доктор мистецтвознавства,
  • Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника,
  • вул. Шевченка, 57, 76000, Івано-Франківськ, Україна,
  • Контакти: е-mail: art.trivium@gmail.com

Анотація. Метою статті є розкриття особливостей декоративно-прикладного мистецтва Галицько-Волинської Руси в контексті галицько-візантійських звязків, висвітлення проблем співвідношення між успадкованими візантійськими культурними нормами та своєрідними виявами давньої традиції, процесами її актуалізації на місцевому ґрунті. А це є підставою вважати давньогалицьке мистецтво спадкоємцем і продовжувачем давньокиївської, візантійської, а також античної систем культури.

Висвітлено не лише міждержавний товарообмін і наявність виробів візантійського художнього ремесла на теренах князівства, а й механізм (явище) формування місцевих шкіл, які представили власне потрактування візантійських мистецьких норм в умовах західних і східних культурних віянь, зумовлених географічними розташуванням Галицько-Волинської Русі.

На основі систематизації джерел відтворено цілісну картину культурно-економічних контактів Галицької Русі—Візантії, головним чином у сфері торгівлі і художнього ремесла з урахуванням багатьох соціальних чинників, що є новизною статті.

Методологія дослідження: поряд із загальнонауковими методами систематизації та класифікації використовувались мистецтвознавчі методи образно-стилістичного та іконографічного аналізу

Ключові слова: традиція, Візантія, культура, ремесло, осередок, артефакт, композиція.

Надійшла 5.10.2022

Список використаних джерел

  • 1. Гупало В. Звенигородські сакралії. Матеріали і дослідження з археології Прикарпаття і Волині. Львів, 2002. Вип. 8. С. 158—169.
  • 2. Свешников И. Раскопки в Звенигороде под Львовом. Археологические открытия 1985 года. Москва: Наука, 1987. С. 408—409.
  • 3. Николаева Т. Древнерусская мелкая пластика из камня ХI—ХV веков. Археология СССР. Свод археологических источников. Е1-60. Москва: Наука, 1989. 164 с.
  • 4. Боровський Я., Архипова Е. Новые произведения мелкой каменной пластики из древнего Киева (по материалам раскопок). Южная Русь и Византия. Сборник научных трудов (к XVIII конгрессу византинистов). Редкол.: П. Толочко (отв. ред.), Я. Боровский, Г. Ивакин. Київ: Наукова думка, 1991. С. 119—131.
  • 5. Пивоваров С. Вироби дрібної кам’яної пластики з давньоруських пам’яток Буковини. Матеріали і дослідження з археології Прикарпаття і Волині. Львів, 2006. Вип. 10. С. 224—230.
  • 6. Пекарская Л., Пуцко В. Византийская мелкая пластика из архео логических находок на Украине. Южная Русь и Византия. Киев: Наукова думка, 1991. С. 24—27.
  • 7. Фіголь М. Мистецтво стародавнього Галича. Київ: Мистецтво, 1997. 224 с.
  • 8. Ауліх В. Ковалі золота, срібла й міді давнього Галича. Жовтень. 1987. № 10. С. 96—100.
  • 9. Аулих В. Галич. Археология Прикарпатья, Волыни и Закарпатья (раннесловянский и древнерусский перио ды). Киев: Наукова думка, 1990.
  • 10. Свєнціцька В., Сидор О. Спадщина віків. Українське мистецтво XIV—XVIII століть у музейних колекціях Львова. Львів: Каменяр, 1990. 72 с.: 64 арк. іл.
  • 11. Kalavrezoy-Maxeiner J. Byzantine Icons in Steatite, I—II. Bizantina Vindobonensia 15. Wienna, 1985. 252 s.
  • 12. Тимощук Б. Василів — місто Галицької Русі. Чернівці, 1992. 30 с.
  • 13. Єсін П. Енколпіони з археологічних знахідок на Буковині та фондів Чернівецького краєзнавчого музею. Бу ковина  мій рідний край: матеріалами ІІ історико-краєзнавчої конференції молодих дослідників, студентів та науковців. Чернівці, 1997. С. 18—22.
  • 14. Пуцко В. Візантійське художнє ремесло і Київська Русь. Записки НТШ. Праці секції мистецтвознавства. Львів, 1994. Т. ССХХVII. С. 15—28.
  • 15. Шандор Н. Дамбо. Результати нетраживаньа на градини у ракову. Рад войводжанских музея. 1971. Т. 20. С. 168—173.
  • 16. Пуцко В. Константинопольськие мастера на Руси накануне монголо-татарского вторжения. Россия и Христи янский Восток. Москва: Индрик, 1997. Вып. І. С. 17—23.
  • 17. Пивоваров С. Літописний Онут. Проблеми стародавньої і середньовічної історії, археології й етнології. Чернівці: Золоті Литаври, 2000. Вип. 2. С. 96—97.
  • 18. Галич: давній і сучасний. Фотоальбом. Авт. та упорядн. В. Дідух. Галич, 2012.
  • 19. Возний І. Чорнівська феодальна укріплена садиба ХІІ—ХІІІ ст. Чернівці: Рута, 1998. 153 с.
  • 20. Аулих В. Исследования в Галиче. Археологические откри тия 1983 г. Москва: Наука, 1985. С. 257—258.
  • 21. Баран В., Томенчук Б. Підсумки досліджень Галицької археологічної експедиції в 1991—1996 років. Галич і Галицька земля: збірник наукових праць. Київ; Галич, 1998. С. 10—18.
  • 22. Лукомський Ю. Невідомі церкви на Подолі княжого Галича. Записки НТШ. Львів, 1998. Т. 235. С. 559—593.
  • 23. Тимощук Б. Теребовль — місто Галицької Русі. Галич і Галицька земля: збірник наукових праць. Київ; Галич, 1998. С. 124—128.
  • 24. Свешников И. Раскопки пригорода летописного Звенигорода. Археологические открытия 1984 г. Москва: Наука, 1986. С. 306—307.
  • 25. Ратич А. Надпись на амфоре из Звенигорода на Балке. Археологические открития 1970 г. Москва: Наука, 1971. С. 295.
  • 26. Шелом’янців-Терський В. З історії давньоруського міста Звенигорода (за матеріалами археологічних досліджень). Київська Русь: культура, традиції: зб. наук. пр. АН УРСР; Ін-т сусп. наук. Редкол.: Я.Д. Ісаєвич (відп. ред.) та ін. Київ: Наукова думка, 1982. С. 20—28.
  • 27. Тимощук Б. Північна Буковина — земля слов’янська. Ужгород: Кар пати, 1969. 192 с.
  • 28. Щапова Ю. Стекло Киевской Руси. Москва: Наука, 1972. 216 с.
  • 29. Літопис руський. Пер. з давньорус. Л. Махновець. Київ: Дніпро, 1989. 591 с.
  • 30. Фехнер М. Шелковые ткани в средневековой Восточной Европе. Советская археология. 1982. № 3. С. 57—70.
  • 31. Пастернак Я. Старий Галич: археологічно-історичні досліди у 1850—1943 р. Івано-Франківськ: Плай, 1998. 347 с.
  • 32. Петегирич В. Про одне поховання княжої доби з Волині. Матеріали і дослідження з археології Прикарпаття і Волині. Львів, 2011. Вип. 15. С. 165—169.
  • 33. Барвінський Б. Українські сфрагістичні пам’ятки ХІІ—ХІV століть. Записки НТШ. Праці комісії спеці альних (допоміжних) історичних дисциплін. Львів, 1996. Т. 231. С. 5—8.
  • 34. Сидоренко О. Українські землі у міжнародній торгівлі (ІХ — середина ХVII ст.). Київ, 1992. 229 с.
  • 35. Janusz B. Zabytki przedhistoryczne Galicyi Wschodniej. Kraków: Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego, we Lwo wie, 1918. 310 s.
  • 36. Antoniewicz W. Archeologia Polski: zarys czasów przedhistorycznych i Wczesnodziejowych zime Polski. Warszawa: Trzaska Evert i Michalski, 1928. 346 s.
  • 37. Рыбаков Б. Прикладное искусство и скульптура. История культуры Древней Руси. Ред. Н. Воронина, М. Каргера. Москва; Ленинград: Изд-во АН СССР, 1951. Т. ІІ. C. 396—464.
  • 38. Макарова Т. Перегородчатые эмали Древней Руси. Москва: Наука, 1975. 136 с.
  • 39. Коваль І. Дослідник підземного архіву України. Львів: Місіонер, 1999. 176 с.: 46 іл.
  • 40. Перелигіна О. Золотий емальований колт з колекції Львівського історичного музею: історія побутування та атрибуції. Музейні питання: матеріали наукової конференції «Ювелірне мистецтво  погляд крізь віки». (12—14 листопада 2012 р.). Київ, 2013. C. 207.
  • 41. Evans C., Wixom W. The Glory of Byzantium: Art and Culture of the Middle Byzantine Era, A. D. 843—1261. New-York: Metropolitan Museum of Art, 1997. 574 р.
  • 42. Терський С. Колт. Колекція 110 раритетів Львівського історичного музею. Львівський історичний му зей. Авт.-текст. Б.М. Чайковський та ін.; світлини: І. Садовий, О. Косянчук. Львів: Афіша, 2003. С. 19.
  • 43. Ливох Р., Хадух А. Колты Юго-Западной Руси. Славяно-русское ювелирное дело и его истоки. Санкт-Петербург: Нестор-История, 2006. С. 140—143.

читати публікацію»

Наші автори
Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »