Народознавчі зошити. 2023. № 4 (172). С. 1023—1038
УДК [76.046.3:27-526.62](477)”15/18″
DOI https://doi.org/10.15407/nz2023.04.1023
ТРІСКА Оксана
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-4717-4396
- кандидатка мистецтвознавства, старша наукова співробітниця,
- Інститут народознавства НАН України,
- відділ народного мистецтва,
- проспект Свободи, 15, 79000, Львів, Україна,
- Контакти: e-mail: oksana_triska@yahoo.de
Анотація. Упродовж століть хатні ікони були необхідним атрибутом християнського буття. Спосіб виконання релігійних сюжетів залежав від багатьох чинників, а саме — часу створення, панівних художніх тенденцій, середовища, для якого вони були призначені, і доступності матеріалів.
Метою статті є систематизація відомостей щодо ікон, виконаних графічним способом, а також висвітлення різних можливостей їхнього застосування.
Об’єктом дослідження є твори професійних і народних граверів другої пол. XVIІ—XIX ст.
Територіальні межі окреслені українськими етнічними землями, хронологічні — зазначеним часовим періодом, з увагою на продукції XVIІІ—XIX ст.
У статті застосовано історичний метод, як основний у відстеженні розвитку явища, іконографічний — задля визначення сюжетів і розуміння особливостей тематичних повторів. Значна частин дослідження проведена на основі іконографічно-порівняльного аналізу.
Новизна статтіполягає в комплексному розгляді функціонування графічної ікони як окремого жанру хатнього іконопису.
Ключові слова: гравюра, графічний видрук, народні ікони-дереворити, іконографія, ілюмінований відбиток.
Надійшла 29.06.2023
Список використаних джерел
- 1. Ґрешлик В. Церква Стрітення Господнього в селі Козяни (Kozany) поблизу Бардієва. Zachodnioukraińska sztuka cerkiewna. Łańcut, 2004. Cz. II: Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej Łańcut; Kotań, 17—18 kwietnia 2004. S. 319—320.
- 2. Александрович В. Гравійовані ікони зі збірки Володимира Вуйцика у фондах Наукової Бібліотеки Львівського Національного Університету імені Івана Франка. Вісник Львів. ун-ту. 2008. Вип. 3. С. 229—237.
- 3. Білецький П. Українське мистецтво XVIІ—XVIІІ ст. Київ: Мистецтво, 1963. 68 с.
- 4. Фоменко В.М. Григорій Левицький і українська гравюра. Київ: Наукова думка, 1976. 110 с.
- 5. Шпак О. Українська народна гравюра XVII—XIX століть. Львів: Ін-т народознавства НАН України, 2006. 224 с.
- 6. В’юник А. Українська графіка ХІ — початку ХХ століть. Київ: Мистецтво, 1994. 328 с.
- 7. Шпак О. Народна гравюра. Церковне мистецтво України: у 3-х т. Харків: Фоліо, 2018. Т. 2. Образотворче мистецтво. С. 421—460.
- 8. Путешествие Антиохийского патриарха Макария в Россию в половине XVII века, описанное его сыном архидияконом Павлом Алеппским. Москва, 1897. Вып. 2.
- 9. Кильбургер И.Ф. Краткое известие о русской торговле, каким образом оная производилась через всю Россию в 1674 году. URL: www.history/syktnet/ru/01/06/012.html (дата звернення 03.02. 2023).
- 10. Бондар Н.П. До історії побутування книжкових ілюстрацій як самостійних естампних гравюр наприкінці XVI—XVII ст. Рукописна та книжкова спадщина України. 2005. Вип. 10. С. 212—231.
- 11. Сулимовский архивь. Киев, 1884. 360 с.
- 12. Заєць О.В. Колекція Ієромонаха Києво-Печерської лаври Досифея (Іващенка) як джерело знань. Церква, наука, суспільство: питання взаємодії. ХІІІ міжнародна наукова конференція, Київ, 27—29 травня 2015. С. 209—211.
- 13. Фоменко В.М. Мистецькі цінності у збірці Національної бібліотеки у Варшаві // НТЕ, №3, 1973. С. 81—83.
- 14. Фоменко В. Естампи типу «народних картинок» у системі української художньої культури. IV Гончарівські читання: Традиційне й особистісне в мистецтві. Київ: Музей Івана Гончара, 2002. С. 354—366.
- 15. Шуліка П. Де знайшов, де загубив. Основа. 1862. Т. 4. С. 80.
- 16. Сидор-Ошуркевич О. Українська антимінсна Гравюра ХVIІ—ХVIIІ століть. Записки Наукового товариства імені Т. Шевченка. Львів, 1994. Т. 227. Праці секції мистецтвознавства. С. 171—182.
- 17. Фоменко В.М. Ранні київські гравюри типу «народних картинок». НТЕ. № 1. 1996. С. 6—13.
- 18. Степовик Д. Олександр Тарасевич. Київ: Мистецтво, 1975. 136 с.
- 19. Адруг А. Гравірувальні дошки чернігівської друкарні XVII—XVIII століть. Сіверянський часопис 15. URL:https://dspace.nbuv.gov.ua
- 20. Степовик Д.В. Леонтій Тарасевич і українське мистецтво бароко. Київ: Наукова думка, 1986. 232 с.
- 21. Сидор О. Графіка. Церковне мистецтво України: у 3-х т. Харків: Фоліо, 2018. Т. 2. Образотворче мистецтво. С. 349—420.
- 22. Чуйко О.Д. Роль чину св. Василія Великого у розвитку культурно-мистецького життя Західної України 18 ст. Вісник ХДАДМ. № 12, 2006. С. 149—157.
- 23. Огієнко І.І. Історія українського друкарства. Київ: Либідь, 1994. 446 с.
- 24. Шпак О. Почаївські ксилографічні естампи середини XVIII — початку ХІХ ст. у київських збірках. Волинська ікона: дослідження та реставрація. Матеріали Х Міжнародної наукової конференції. Луцьк, 17—19 вересня 2003. URL:https //volart.com.ua
- 25. Брижук А. Церемонія коронації в Почаївському монастирі, 1773 р. URL: https://ostrohcastle.com.ua/tseremoniya-koronatsiyi-v-pochayivskomu-monastyri-1773-r/ (дата звернення 16.06.2023).
- 26. Степовик Д. Литовський період творчості гравера Івана Мирського. Українське мистецтво у міжнародних зв’язках. Київ: Наукова думка, 1983. С. 74—84.
- 27. Jacher-Tyszkowa A. Dreworyty leżajske i ich rodowód. Polska Sztuka Ludowa. 1987. № 1—4. S. 47—58.
- 28. Романів-Тріска О. Західноукраїнське малярство на склі XIX — початку XX століття. Народна ікона на склі: альбом. Київ: Інститут колекціонерства при НТШ, 2008. С. 13—33.
- 29. Єфімчук Н. До питань історії книготоргівлі Києво-Печерської лаври у другій пол. XVIІІ ст. ХІІІ міжнародна наукова конференція «Церква, наука, суспільство: питання взаємодії», Київ, 27—29 травня 2015. С. 207—209.
- 30. Пилипенко Б. Ксилогравюри Чернігівського державного музею. Чернігів, 1925. 20 с.
- 31. E-wystawa. Drzeworyty ludowe z Plazowa. URL: https://drzeworyty.eu/kolekcja2/#book5/page1 (дата звернення 21.06.2023).
- 32. Шпак О.Д. Українські народні гравюри зі села Плазова. Записки Наукового товариства імені Шевченка. Львів, 2004. Т. ССХLVІІІ (248). Праці комісії образотворчого та ужиткового мистецтва. С. 396—406.