« 2023. № 4 (172)

Народознавчі зошити. 2023. № 4 (172). С. 1134—1143

УДК [930.25:39](=161.2:71)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2023.04.1134

ЗБИРАЧКА УКРАЇНСЬКО-КАНАДСЬКОГО ФОЛЬКЛОРУ ДЖОАН МАРҐЕЛ

ГРИМИЧ Марина

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7028-4879
  • докторка історичних наук, професорка,
  • Національний центр народної культури
  • «Музей Івана Гончара»,
  • вул. Лаврська, 19, 01015, Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: hrymych@gmail.com

Анотація. Мета статті — ввести в науковий обіг інформацію про канадську збирачку українсько-канадського фольклору Джоан Марґел, тобто розкрити досить рідкісний як для Канади випадок збирацької практики, суб’єктом якої є не професійна дослідниця, афілійована з певною інституцією, а приватна особа, незалежна збирачка. Її збирацька діяльність зосереджується на території, де пройшло її дитинство та юність — село (згодом містечко) Райкрофт, розташоване в так званій Країні Мирної річки (Альберта, Канада). Це північна межа розселення українців в Західній Канаді. На відміну від району компактного проживання українців у Східно-Центральній Альберті, це малодосліджений регіон в канадській україністиці. Матеріали дослідниці-аматорки представляють значний інтерес, в чому виявляється актуальність дослідження. В тому районі українці жили не компактно, а черезсмужно, тому в ньому є своя культурна локальна специфіка. Об’єкт дослідження — збирацька діяльність Джоан Марґел, а предмет дослідження — різні галузі українсько-канадської культури фермерських околиць 1920—1960 років, зібрані через інтерв’ю з так званими олд-таймерами (old timers) і охоплюють такі теми, як піонерське гомстерество та фермерство, календарна та сімейна обрядовість, звичаєвість, музика стилів old time та blue grass тощо. Стаття написана за матеріалами фонду Джоан Марґел в Архіві українського фольклору імені Богдана Медвідського Альбертського університету (Канада), співупорядником яких є авторка статті, а також за матеріалами інших архівних збірок та інтерв’ю із записувачкою. Методологія дослідження ґрунтується на комплексному залученні різних методів, принципів і концепцій.

Ключові слова: Джоан Марґел, збирачі фольклору, українсько-канадський фольклор.

Надійшла 21.06.2023

Список використаних джерел

  • 1. How do folklorists define folklore. What is Folklore: A Project of the American Folklore Society. URL: https://whatisfolklore.org/how-folklorists-define-folklore/.
  • 2. Приймак Т. Ярослав Богдан Рудницький та КанадаЯрослав Богдан Рудницький та Канада. Історіографічні дослідження в Україні. 2020. Вип. 31. С. 71—77. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456­789/182335.
  • 3. Климаш Р.-Б. Українська народна культура в канадських преріях. Наук. ред. М. Гримич.Київ: Дуліби, 2013. 320 c.
  • 4. Гримич М. Нариси з українсько-канадської фольклористики: Богдан Медвідський. Київ: Дуліби, 2016. 312 c.
  • 5. Andriy Nahachewsky. Curriculum vitae. URL: https://ualberta.academia.edu/ANahachewsky/Curricu­lum Vitae/.
  • 6. Nahachewsky A. Kule Centre for Ukrainian and Canadian Folklore. Ethnologies. 2007. № 29 (1—2). С. 331—336.
  • 7. Фотій Н. Архів українського фольклору імені Богдана Медвідського Центру українського та канадського фольклору імені Петра і Дорис Кулів при Університеті Альберти. Вісник Львівського університету. Серія: Мистецтвознавство. 2011. Вип. 10. С. 253—258. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VLNU_Mistec_20­11_­10_19.
  • 8. Чернявська М. На перетині світів: Архів українського фольклору ім. Богдана Медвідського. Народознавчі зошити. 2021. № 6 (162). С. 1441—1456.
  • 9. Prairie Centre for the study of Ukrainian heritage. URL: https://pcuh.stmcollege.ca/.
  • 10. Ukrainian Cultural Heritage Village. Official Visitor Guide. Edmonton: Ukrainian Cultural Heritage Village, 2015.
  • 11. Климаш Р.-Б. Українська народна культура в канадських преріях. Наук. ред. М. Гримич.Київ: Дуліби, 2013. 320 c.
  • 12. Oral History of Sociocultural Change amongst Ukrainian Canadians on the Prairies. URL: https://pcuh.stmcol­lege.ca/programs-and-projects/oral-history-initiatives/sociocultural-change/.
  • 13. Nahachewsky A. Local culture and diversity on the prairies: a project report. Culture locale et diversitu dans les prairies: rapport. Edmonton: Friends of the Ukrainian Folklore Centre, 2005.
  • 14. Білаш Р. Перші українські поселення в Альберті (Канада): вплив географічних особливостей місцевості на оформлення життєвого простору українців. Студії з архівної справи та документознавства. 2007. Т. 15. С. 64—70. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sasd_20­07_­15_11.
  • 15. Kononenko N. Ukrainian Ritual on the Prairies: Growing a Ukrainian Canadian Identity. McGill-Queen’s Uni­ver­sity Press, 2023.
  • 16. The Sanctuary Project University of Alberta. URL: https://livingcultures.ualberta.ca/sanctuary/.
  • 17. Bohdan Medwidsky Ukrainian Folklore Archives. Joan Margel collection, 0261.
  • 18. Приватний архів Марини Гримич. Канадська колекція. Райкрофт. 2008, 2010. Інтерв’ю Марини Гримич з Джоан Марґел №№ 1—4. Зафіксовані 25—26 жовтня 2008 р. та 1—2 квітня 2010 р.
  • 19. Bohdan Medwidsky Ukrainian Folklore Archives. Local Culture collection. 2004. Interviews Serhii Kozakov with Joan Margel, UF 2004-091-0722, UF 2004-091-0729, UF 2004-091-0730, UF 2004-091-0734, UF 2004-091-0754, 2004-091-0778.
  • 20. Приватний архів Марини Гримич. Канадська колекція. Райкрофт 2008, 2010. Інтерв’ю Марини Гримич з Джоан Марґел № 1. Зафіксоване 1 квітня 2010.
  • 21. Bohdan Medwidsky Ukrainian Folklore Archives. Local Culture collection. 2004. UF 2004-091-0722. Interview Serhii Kozakov with Joan Margel. № 1. Зафіксоване 9 липня 2004.
  • 22. Приватний архів Марини Гримич. Канадська колекція. Райкрофт 2008, 2010. Інтерв’ю Марини Гримич з Джоан Марґел № 2. Зафіксоване 1 квітня 2010.
  • 23. Meyer A., Witkamp A., Pйcoud A. People on the move: Handbook of selected terms and concepts. 2008. UNESCO Digital Library. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000163621.
  • 24. New Beginnings. Descendants of Rudeichuk. Reunion 3, 3rd Generation. Introduction by Joan Margel. Wakaw. Saskatchewan. 1992.
  • 25. Гримич М.В. Агатангел Кримський та Іван Лисак: досвід партнерської співпраці дослідника й респондента. Народна культура українців: життєвий цикл людини. Історико-етнологічне дослідження. Наук. ред. М. Гримич: у 5-ти т. Т. 4: Зрілість. Чоловіки. Чоловіча субкультура. Київ: Дуліби, 2013. С. 490—498.
  • 26. N/n. Ukrainian Ethnography News. Vol. 4. 1999.
  • 27. Приватний архів Марини Гримич. Канадська колекція. Райкрофт 2008, 2010. Інтерв’ю Марини Гримич з Джоан Марґел № 3. Зафіксоване 1 квітня 2010.
  • 28. Wheatfields and Wildflowers: A History of Rycroft and Surrounding school districts. Ed. Rycroft History Book Committee. Rycroft (Alta): Friesen Printers. 1984. 628 p.

читати публікацію»

Наші автори
Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »