« 2024. № 3 (177)

Народознавчі зошити.  2024. № 3 (177).  С. 699—715

УДК [572:639.1](68)

DOI https://doi.org/10.15407/

ДЕЯКІ ПИТАННЯ АНТРОПОЛОГІЧНОЇ КОНЦЕПЦІЇ АЛАНА БАРНАРДА В КОНТЕКСТІ ДОСЛІДЖЕНЬ АФРИКАНСЬКИХ МИСЛИВЦІВ-ЗБИРАЧІВ

ЗОМБЕК Мацєй

  • ORCID ID: htpps://orcid.org/0000-0003-2337-3064
  • доктор габілітований, професор, директор,
  • Інститут етнології і культурної антропології
  • Варшавського університету,
  • вул. Краківське передмістя, 28/26, 00-927,
  • м.  Варшава, Польща,
  • Контакти: e-mail: m.zabek@uw.edu.pl

Анотація. Метою статті є критичне обговорення деяких актуальних проблем сучасної соціокультурної антропології в звязку з дослідженнями бушменів — африканських мисливців-збирачів басейну Калахарі, що понад  три десятиліття були предметом наукових зацікавлень видатного британського вченого Алана Барнарда. Розглядається широкий комплекс питань, які стосуються дотримання політичної коректності під час етнографічних досліджень; сприйняття бушменів народами західного світу; походження та еволюції  людини; природи сучасної людини тощо. Результати дослідження: показано, що Алан Барнард широко застосовував етнографічні спостереження для висвітлення питань прабатьківщини людства, чинників процесу антропогенезу, приналежності неандертальців до біологічного виду Homo sapiens, внутрішньовидової дивергенції людини тощо. Він запропонував власне бачення причини неолітичних зрушень в історії людства і схилявся до визнання концепції незмінності людської природи, яка передбачає спадковий характер поведінки людей і глибоку закоріненість культурних здобутків сучасних етнічних спільнот. Методологія дослідження ґрунтується на комплексному залученні різних методів, принципів і концепцій.

Ключові слова: антропологія, Алан Барнард, бушмени, політична коректність, неолітична революція, еволюція і природа людини.

Надійшла 26.06.2024

Список використаних джерел

  • 1. Barnard A. Antropologia. Zarys teorii i historii, tłum. S. Szymański. Warszawa: PIW, 2006.
  • 2. Barnard A. Antropologia społeczna a pochodzenie człowieka. Siara; Warszawa: NCK, 2022.
  • 3. Hammond-Tooke W.D. Imperfect Interpreters: South Africa’s Anthropologists, 1920—1990. Johannesburg: Witwatersrand University Press, 1997.
  • 4. Eiselen W.W.M. Christianity and the Religious Life of the Bantu. In: Western Civilization and the Natives of South Africa. London: Routledge and Kegan P, 1934.
  • 5. Eiselen W.W.M. Stamskole in Suid-Afrika: ‚n Ondersoek oor die Funksie daarvan in die lewe van die Suid-afrikaanse stamme. Johannesburg: Published by J.L. van Schaik, 1929.
  • 6. Schoema P.J. Hunters of the Desert Land. Johannesburg: Howard Timmins, 1982.
  • 7. Schoeman P.J. Territoriale Segregasie: Enigste Doeltreffende Naturelle beleid vir Suid-Afrika. Wapenskou. June. 1941. Р. 20—31, 34.
  • 8. Gordon R. Apartheid’s Anthropologists: The Genealogy of Afrikaner Anthropology. American Ethnologist. Vol. 15. № 3. Р. 535—553.
  • 9. Coertze P.J. Inleiding tot die Algemene Volkekunde. Johannesburg: Published by Voortrekkerpers, 1965.
  • 10. Coertze R.D. Teorie en Navorsing. Suid-Afrikaanse Tydskrif vir Etnologie. 1978. № 2. Р. 9—20.
  • 11. Coertze P.J. Referaat. Gedifferensieerde Ontwikkeling. Pretoria: Afrikaanse Studente Bond, 1961. Р. 16—24.
  • 12. The University of Edinburgh, School of Social and Political Science. URL: https://www.sps.ed.ac.uk/news-events/news/alan-barnard (Last accessed: 15.10.2022).
  • 13. Cavalli-Sforza L.L. Wprowadzenie. In: Stone L., Lurquin P.F. Geny, kultura i ewolucja złowieka. Warszawa: WUW, 2009.
  • 14. Friedman J. PC Worlds. Political Correctness and Rising Elites at the End of Hegemony. Oxford: Berghahn Books, 2019.
  • 15. Wilson E.O. Konsiliencja. Jedność wiedzy. Poznań: Wy­daw­nictwo Zysk i S-ka, 2002.
  • 16. Barnard A. Antropology ad the Bushman. Oxford: Berg Publishers, 2007.
  • 17. Barnard A. The Lost World of Laurens van der Post? «Current Anthropolog». Vol. 30 (1). 1989.
  • 18. Miller Jones A., van der Post L. (reż.). Lost World of Kalahari. BBC, 1956. URL: https://www.youtube.com/watch?v=4umz7CXMUM4 (Last accessed: 10.01. 2022).
  • 19. Van der Post L. Interview by Tekweni Television. 2019. URL: https://www.youtube.com/watch?v=ybSD6eG­NHVs (Last accessed: 05.01.2023).
  • 20. Lee R.B. The Kung San, Men, Women and Work in a Foraging Societey. Cambridge: Cambridge University Press, 1979.
  • 21. Lubbock J. The origin of civilization and the primitive condition of man. New York: D. Appleton and Company, 1874.
  • 22. Zimoń H. Monoteim pierwotny. Wilhelma Schmidta teoria i jej krytyka w wiedeńskiej szkole etnologicznej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2001.
  • 23. King B.J. Evolving God: A Provocative View on the Origins of Religion. Chicago: University of Chicago Press, 2017.
  • 24. Lee R.B. The Gods Must Be Crazy, but the State Has a Plan: Government Policies towards the San in Namibia. Canadian Journal of African Studies. 1986. № 20 (1). P. 91—98.
  • 25. Klemesrud J. The Gods Must Be Crazy — A Truly International Hit. The New York Times. 1985. 28 April.
  • 26. Liebenberg L. The art of tracking: the origin of science. Cape Tow: David Philip, 1990.
  • 27. Washburn S.L., Lancaster C.S. The Evolution of Hunting. In: Lee R.B., DeVore I. Man the Hunter. Chicago: Aldine, 1968.
  • 28. Washburn S.L. The Evolution of Man. Scientific American. 1978. Vol. 239. № 3.
  • 29. Popper K.R. Conjectures and Refutations. London: Rout­ledge and Kegan Pau, 1963.
  • 30. Liebenberg L. The art of tracking: the origin of science. Cape Town: David Philip, 1990.
  • 31. Stent G.S. Paradoxes of Progress. San Francisco: W.H. Freeman, 1978.
  • 32. Piasecki K. Problem ras w antropologi.Antropologia polityki i polityka w antropologii. Warszawa: Instytut Archeologii i Etnologii PAN, 2010. S. 155—167.
  • 33. Stringr Ch., McKie R. Afrykański exodus. Pochodzenie człowieka współczesnego. Warszawa Wydawnictwo Prószyński i S-ka, 1999.
  • 34. Piasecki K., Więckowski W. Neandertaczycy. Światowit. 2000. T. II (XLIII). Fasc. B. S. 117—185.
  • 35. Conde-Valverde M, Martнnez I., Quam R.M. et al. Neanderthals and Homo sapiens had similar auditory and speech capacities. Nature. Ecology and Evolution. 2021. № 5. P. 609—615.
  • 36. Malinowski A. Wstęp do antropologii i ekologii człowieka (wyd. 2). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1999.
  • 37. Piotrowski R. Od wiedzy o rasach do rasizmu i z powrotem. W: Pogranicza nauki. Protonauka, paranauka, pseudonauka, Filozofia Przyrody i Nauk Przyrodniczych. T. 3. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2009. S. 325—344.
  • 38. Piasecki K. Holoceńskie zmiany struktury antropologicznej Afryki. W: Przemiany kulturowe w Afryce. Historia i antropologia. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2020. S. 21—60.
  • 39. Piasecki K. Afrykanie w przedkolumbijskim Meksyku i Peru. W: Wymiary antropologicznego poznawania Afryki. Szkice z badań ostatnich. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2022. S. 19—50.
  • 40. Dutton E. Making Sense of Race. Washington: Summit Publishers, 2020.
  • 41. Stoczkowski W. UNESCO’s doctrine of human diversity A secular soteriology? Anthropology Today. 2009. Vol. 25 (3). June.
  • 42. Stoczkowski W. Racisme, antiracisme et cosmologie Lévi-Straussienne. Un essai d’anthropologie reflexive. L’homme, 2007. № 182. P. 7—52.
  • 43. Shiao J.L., Bode T., Beyer A., Selvig D. The Genomic Challenge to the Social Construction of Race. Sociological Theory. 2012. № 30 (2). P. 67—88.
  • 44. Bamshad M.J. et al. Human population genetic structure and inference of group membership. American Journal of Human Genetics. 2003. Vol. 72. P. 578—589.
  • 45. Rosenberg N.A. et al. Genetic structure of human populations. Science. 2002. Vol. 298. P. 2381—2385.
  • 46. Shriver M.D. et al. The genomic distribution of population substructure in four populations using 8,525 autosomal SNP. Human Genomics. 2004. Vol. 1. P. 274—286.
  • 47. Watkins W.S. et al. Genetic variation among world populations: inferences from 100 alu insertion polymorphisms. Genome Research. 2003. Vol. 13. P. 1607—1618.
  • 48. Kuper A. Kultura. Model antropologiczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005.
  • 49. Aiello L.C., Wheeler P. The Expensive-Tissue Hypothesis: The Brain and the Digestive System in Human and Primate Evolution. Current Anthropology. 1995. № 36. P. 199—221.
  • 50. Aronson J.K. Plant Poisons and Traditional Medicines. Manson’s Tropical Infectious Diseases. 2014. P. 1128—1150.
  • 51. Rodríguez Arce J.M., Winkelman M.J. Psychedelics, Sociality, and Human Evolution. Frontiers in Psychology. 2021. Sep. 29.
  • 52. Sutcliffe А., Dunbar R.I.M., Jens Binder J., Arrow H. Relationships and the Social Brain: Integrating Psychological and Evolutionary Perspectives? URL:https://doi.org/10.1093/acprof:osobl/9780199652594.003.0007 (Last accessed: 12.04.2023).
  • 53. O’Regan S., Molloy E., Watterson L., Nestel D. Observer roles that optimise learning in healthcare simulation education: a systematic review. Advances in Simulation volume. 2016. № 1. URL: https://doi.org/10.1186/s41077-015-0004-8 (Last accessed: 15.03.2023).
  • 54. Hanson P.J., Wullschleger S.D. North American Temperate Deciduous Forest Responses to Changing Precipitation Regimes. New York: Springer; Verlag. P. 163—189.
  • 55. Stoczkowski W. Ludzie, bogowie i przybysze z kosmosu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2000.
  • 56. Childe Vere. G. The Most Ancient Near East. London: Routledge, 2014.
  • 57. Childe Vere. G. Man makes himself. London: Watts & Co., 1941.
  • 58. Harris M. Cultural Antrhopology. New York: Harper & Row, 1983.
  • 59. Maher L.A., Banning E.B., Chazan M. Oasis or Mirage? Assessing the Role of Abrupt Climate Change in the Prehistory of the Southern Levant. Cambridge Archaeological Journal. 2011. № 21 (01). Р. 1—30.
  • 60. Engels F. Rola pracy w procesie uczіowieczenia maіpy. W: Marks K., Engels F. Dzieіa wybrane. Warszawa: KiW, 1982. S. 156—200.
  • 61. Sahlins M. Stone Age economics. London: Tavistock Publications, 1974.
  • 62. Harris M. Cultural Antrhopology. New York: Harper & Row, 1983.
  • 63. Godelier M. Rationality and Irrationality in Economics. London; New York: Verso, 1972. 
  • 64. Bird-David N. «Beyond» The Original Affluent Society»: A Culturalist Reformulation. Current Anthropology. 1992. № 33 (1). P. 25—47. 
  • 65. Livingston J.A. Rogue primate: An exploration of human domestication. Toronto: Key Porter Books, 1994.
  • 66. Riggs J.E. Stone-age genes and modern lifestyle: Evolutionary mismatch or differential survival bias. Journal of Clinical Epidemiology. 1993. № 46 (11). Р. 1289—1291.
  • 67. Giphart R., van Vugt M. Mismatch: How Our Stone Age Brain Deceives Us Every Day (And What We Can Do About it). London: Little; Brown Book Group, 2018.
  • 68. Braidwood R.J., Sauer J.D., Helbaek H., Mangelsdorf P.C., Cutler H.C., Coon C.S., Lenton R., Steward J., Oppenheim L.A. Did Man Once Live by Beer Alone? American Anthropologist. 1953. Vol. 55. P. 515—526.
  • 69. Bertman S. Handbook to Life in Ancient Mesopotamia. Oxford: University Press, 2005.
  • 70. Sinclair T., Sinclair C.J. Bread, Beer and the Seeds of Change: Agriculture’s Imprint on World History. Boston: CABI, 2010.
  • 71. Hornsey I.S. A History of Beer and Brewing. Cambridge: RSC Paperbacks, 2004.
  • 72. McGovern P. Uncorking the Past: The Quest for Wine, Beer, and Other Alcoholic Beverages. Berkeley: University of California Press, 2009.
  • 73. Stagl J. Anthropological universality. On the validity of generalizations about human nature. W: Roughley N. Being Humans: Anthropological Universality and Particularity in Transdisciplinary Perspectives. Berlin: Walter de Gruyter, 2000.
  • 74. Wright G.H. Von. The Myth of Progress. W: The Tree of Knowledge and Other Essays. Lejda: Brill Publishers, 2021. P. 202—228.
  • 75. Rapport N. Natura ludzka: założenie i nadzieja antropologii. Teksty drugie. 2018. № 1. P. 201—221.
  • 76. Levi-Strauss C. «Myśl nieoswojona». Warszawa: Wydaw­nictwo Naukowe PWN, 1969.
  • 77. Pinker S. The Blank Slate. New York: Penguin, 2002.
  • 78. Wrangham R.W., Peterson D. Demonic males: Apes and the origins of human violence. Boston: Houghton Mifflin, 1996.
  • 79. Spiro M. Gender & Culture: kibbutz women revisited. Durham: Duke University Press, 1979.
  • 80. Spiro M. Culture and human nature. New York: Routledge, 2019.
  • 81. Neeman J. Byliśmy przyszłością. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2012.
  • 82. Richerson P.J., Boyd R. Not by genes alone: how culture transformed human evolution. Chicago: University of Chicago Press, 2005.
  • 83. Wierciński A. Antropogeneza — ewolucja cywilizacji. Warszawa: SSP Universitas, 1981.
Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »