« 2024. № 5 (179)

Народознавчі зошити.  2024. № 5 (179).  С.  1096—1108

УДК [39:140.8:27-14](=161.2):81’373.7’373.42-022.215

DOI https://doi.org/10.15407/

УЯВЛЕННЯ ПРО БОГА ЯК ТВОРЦЯ І ВСЕДЕРЖИТЕЛЯ У НАРОДНОМУ СВІТОРОЗУМІННІ УКРАЇНЦІВ: НА МАТЕРІАЛІ ПАРЕМІЙ

ТАРАСЮК Ірина

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9994-1876
  • наукова співробітниця,
  • Інститут народознавства НАН України,
  • відділ етнології сучасності,
  • проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: tarasyuk007@gmail.com

Анотація. Розкрито народне розуміння Бога як Творця і Вседержителя на основі дослідження українського приповідкового матеріалу, у його порівнянні з польськими та російськими зразками. Актуальність статті зумовлена потребою глибшого і всебічного наукового пізнання духовного світу минулих поколінь українців, а також виявити певні відмінності у релігійних поглядах чи відчуттях трьох народів.

Об’єктом дослідження є народні релігійні уявлення про Бога, віддзеркалені у низці приказок і прислів’їв, сформовані на багатовіковому життєвому досвіді українців та християнському віровченні. Предметом же виступають особливості народного богослов’я як вияву психології та філософії життя етносу, його світогляду. Метою нашої розвідки є описта аналіз народної інтерпретації релігійних понять Бога-Творця і Вседержителя на матеріалі тематичної групи паремій, які відображають концентроване світорозуміння етносу, його морально-етичні засади, духовні вартості народу. Стаття є спробою висвітлити глибинний зміст цих двох понять як складової народнорелігійної духовності та особливості мислення віруючої людини.

Методологічну основу статті складають порівняльно-історичний, типологічний та семантичний методи дослідження. Обґрунтовано, що зміст значної частини паремій аналізованої тематичної групи становить ствердження величі Божої, передає подив Божим промислом та захоплення Творцем.

Ключові слова: світогляд народу, релігійні уявлення, життєва філософія, традиція, християнське віровчення, Бог, Творець, Вседержитель, паремія, приповідка, приказка, прислів’я.

Надійшла 16.10.2024

Список використаних джерел

  • 1. Іларіон, митрополит. Дохристиянські вірування укра­їнського народу: історично-релігійна монографія. Київ: Обереги, 1992. 424 с.
  • 2. Макарчук С. Християнські цінності народної культури українців в історичні часи і сучасності. Народознавчі зошити. 2003. № 1—2. С. 77—82.
  • 3. Українські приказки, прислів’я і таке інше. Зб. О.В. Марковича і других. спорудив М. Номис. Санкт-Петербург, 1864. 352 с.
  • 4. Шевельов Ю. Номис — Даль — Адальберг. З проблем української пареміології середини 19 сторіччя. Фольклорний збірник Матвія Номиса 1864—1984. Саут-Бавнд-Брук, Н. Дж.: Видавничий фонд Владики Мстислава, митрополита Української Автокефальної Православної Церкви в діаспорі. Оселя св. ап. Андрія Первозванного, 1985. С. 41—59.
  • 5. Księga przysłów, przypowieści i wyrażeń przysłowiowych polskich. Zebrał i opracował Samuel Adalberg. Warszawa, 1889—1894. Т. 1: A—J. 881 s.
  • 6. Пословицы русскаго народа. Сборникъ пословицъ, поговорокъ Владимира Даля: в 2 т. Санкт-Петербург; Москва, 1879. 1392 с.
  • 7. Українська загальна енциклопедія. Книга знання: у 3-х т. За ред. І. Раковського. Львів, 1930. Т. 1. 676 c.
  • 8. Народная русская философия ведля пословицъ и при­повѣдокъ написалъ Евгений Я. Згарскій. Коло­мыя, 1873. 98 с.
  • 9. Галицько-руські народні приповідки. Зібрав, упоряд. і пояснив др. Іван Франко: в 3 т., 6 вип. Етнографічний збірник. Львів, 1901. Т. Х. 200 с.; 1905. Т. XVI. С. 201—600; 1907. Т. ХХІІІ. 300 с.; 1908. Т. ХХІV. С. 301—600; 1909. Т. ХХVІІ. 300 с.; 1910. Т. ХХVІІІ. С. 301—600.
  • 10. Герилюк-Купчинський П. Вірю в Бога: проповіді. Львів: Місіонер, 1996. 319 с.
  • 11. Любачівський М.І. Вірую в єдиного Бога: Проповіді і розважання. 2-ге вид. Репринтне відтворення видання 1990 р. Львів: УКУ, 1991. 344 с.
  • 12. Księga przysłów polskich. Warszawa, 2004. S. 320.
  • 13. Катрій Ю.Я. Господи, навчи нас молитися! Нью-Йорк; Торонто: Вид-во оо. василіян, 1981. 166 с.
  • 14. Шашкевич М. Псалми Русланови. Вінок русинам на обжинки. Відень, 1846. Ч. 1. С. 61—67.
  • 15. Слово Блаженнійшого Мирослава Івана, виголошене перед оперним театром у Львові. За Вільну Україну. 1991. 2 квітня. С. 2.
  • 16. Степовик Д. Християнство і культура. Літературна Україна. 1991. 26 грудня. С. 3.
  • 17. Лепкий Б. Мазепа: трилогія. Мотря: повість. Дзвін. 1991. № 2.
  • 18. Фразеологічний словник української мови. Уклад. В.М. Білоноженко та ін. Київ: Наукова думка, 1999. Кн. 1. 528 с.
  • 19. Приповідки або українсько-народня філософія. Зібрав, підготув до друку та опублікував В.С. Плав’юк. Перевид. з ориґіналу 1946 р. Едмонтон: Асоціація Українських Піонерів Альберти, 1998. Т. 1. 355 с.
  • 20. Українські приповідки. Зібрав В.С. Плав’юк. Едмонтон: Катедра укр. культури та етнографії ім. Гуцуляків; Альбертський університет Асоціація Українських Піонерів Альберти, 1996. Т. 2. 297 с.
  • 21. Самчук О.В. Волинь. Куди тече та річка. Дзвін. 1991. № 5, 6.
  • 22. Катрій Ю. Перлини Східних Отців. 2-ге вид., доп. Львів: Месіонер, 1998. 343 с.
  • 23. Барка В. Вершник неба. Львів: Свічадо, 1998. 116 с.
  • 24. Przysłowia polskie. Wrocław, 2004. S. 199.
  • 25. Иващенко П.С. Религиозный культ южно-русского народа в его пословицах. Записки Юго-Западного отдела императ. русск. геогр. общества. Киев, 1875. Т. 2. 59 с.
  • 26. Климишин І.А., Климишин О.І. Збагнути світ і себе в ньому (тим, хто задумується над місцем релігії у своєму світогляді). Івано-Франківськ: Гостинець, 2001. 204 c.
  • 27. Основи Христової віри: для юнацтва і дорослих. Упо­ряд. о. Микола Сенів. Дрогобич: Відродження, 1997. 186 с.
  • 28. Християнська етика: методичний посібник. Вид. 2-ге, доопрац. Львів: Свічадо, 1998. 160 c.
  • 29. Янів В. Релігійність українця з етнопсихологічного погляду. Записки НТШ. Мюнхен; Рим; Париж, 1966. Т. 181: Релігія в житті українського народу. С. 179—203.
  • 30. Онацький Є. Українська емоційність. Українська душа. Київ: Фенікс, 1992. С. 36—47.
  • 31. Олійник Т.П. Сила Хрищення. Засади Духовного життя. Пустомити: Вид-во оо. василіян, 1994. 335 с.
  • 32. Самчук У. Марія. Хроніка одного життя: роман. Підгот. тексту та післямова С.П. Пінчука. Київ: Радянський письменник, 1991. 190 с.
  • 33. Куліш П. Об отношении малороссийской словесности к общерусской. Куліш П. Твори: у 2 т. Київ: Дніпро, 1989. Т. 2. С. 458—477.
  • 34. Ярема Я. Українська духовність в її культурно-історичних виявах. Львів: Рідна школа, 1938. 74 c.
  • 35. Сковорода Г.С. Дружескій разговор о душевном мире. Сковорода Г. Вірші. Пісні. Байки. Трактати. Притчі. Прозові переклади. Листи. Київ: Наукова думка, 1983. С. 204—211.
Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »