« 2019. № 1 (145)

Народознавчі зошити. 2019. № 1 (145). С. 179—184

УДК 745(477.75)
DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.01.179

СУЧАСНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ГРУПИ ТКАНИН З КОЛЕКЦІЇ БАХЧИСАРАЙСЬКОГО ЗАПОВІДНИКА

АКЧУРІНА-МУФТІЄВА Нурія

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-9788-1630

доктор мистецтвознавства, професор,

Кримський інженерно-педагогічний университет,

вул. Севастопольська, 21, 95015, м. Сімферополь,

АР Крим, Україна

Контакти: e-mail: Akchurina_05@mail.ru

Анотація. У статті представлені результати дослідження групи кримськотатарських тканин фондової колекції Бахчисарайського історико-культурного заповідника. Автор статті зробила спробу наукової атрибуції предметів, дослідження технік декоративного ткацтва, вишивки, а також орнаментів. Вперше в науковий обіг введено орнаментальні мотиви, які раніше не були описані в науковій літературі.

Ключові слова: головне покривало, кримські татари, вишивка, ткацтво, орнамент.

Надійшла 2.01.2019

Список використаних джерел

  1. Эминов Р.Р. Первый крымскотатарский национальный музей. Qasevet. 2011. № 38. С. 3—15.
  2. Абдураманова С.Н. Традиционная крымскотатарская вышивка из фондов КРУ БИКЗ. Творчество Баки Урманче и актуальные проблемы национального искусства. Материалы Международной научно-прак­тической конференции, посвященной 115-летию со дня рождения Б.И. Урманче. Казань, 2012. С. 347—353.
  3. Боданинский У.А. Археологическое и этнографическое изучение татар в Крыму. Оттиск из сборника Крым­плана «Реконструкция народного хозяйства в Крыму». Симферополь, 1930. Вып. 2. 31 с.
  4. Книга поступлений Бахчисарайского историко-культурного заповедника № 12.
  5. Потапов Л.П. Умай — божество древних тюрков в свете этнографических данных. Тюркологический сборник, 1972. Москва: Наука, 1973. С. 265—286.
  6. Котов В.Г. Женское божество Умай/Хумай: сравнительная характеристика. Известия АГУ. История. 2010. № 4—2 (68). С. 111—114.
  7. Черемисин Д.В. К изучению ирано-тюркских связей в сфере мифологии. Режим доступу: http://www.sati.archaeology.nsc.ru/Home/pub/Data/?html=Cremis1.htm (дата звернення: 10.03.14).
  8. Скобелев С.Г. Умай и Дзераса — богини-сестры. Режим доступу: http://zaimka.ru/religion/skobelev_2.shtml (дата звернення: 10.03.14)
  9. Рославцева Л.И. Узорное ткачество народов Крыма в собрании Государственного музея Востока. Каталог коллекции. Москва: ГМВ, 2013. 184 с.
  10. Акчурина-Муфтиева Н.М. Декоративно-прикладное искусство крымских татар XV — первой половины XX вв.: монография. Симферополь: Симферопольская городская типография, 2008. 392 с.
  11. Науковий архів КРУ БИКЗ. Ф. 16. Оп. 1. Д. 11.
  12. Науковий архів КРУ БИКЗ. Ф. 16. Оп. 1. Д. 4.
  13. Чепурина П.Я. Орнаментальное шитье Крыма. Москва; Ленинград: Всесоюзное кооперативное объединенное издательство, 1938. 63 с.

читати публікацію»

Наші автори
Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »