« 2021. № 4 (160)

Народознавчі зошити. 2021. № 4 (160).  С. 953—961

УДК 801.81:398.81 (477)]: 821.161.2.091

DOI https://doi.org/10.15407/nz2021.04.953

КОНЦЕПЦІЙНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВСТАНСЬКИХ ПІСЕНЬ

СОКІЛ Ганна

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-8352-2124
  • доктор філологічних наук, професор,
  •  Львівський національний університет ім. Івана Франка,
  • кафедра української фольклористики,
  • вул. Університетська, 1, 79000, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: gan.sokil@gmail.com

Анотація. Народні твори про національно-визвольні змагання стали об’єктом дослідження сучасних фольклористів за роки відновленння незалежности. Актуальність цієї тематики не лише в пізнавальному вивченні та з’ясуванні особливостей важливого періоду в історії українського народу за своє національне визволення й змалювання його у фольклорі, а й виявляється потужним ресурсом в утвердженні патріотизму, символу нескореності, морально-ідейних цінностей людини. Об’єктом дослідження є пісенні жанри, предметом — концепційні засади вивчення повстанських пісенних творів. Мета статті — проаналізувати проблеми вивчення повстанської пісні в сучасний період, розглянути основні підходи дослідження, з’ясувати питання термінології та критеріїв жанрового розподілу; охарактеризувати головні ознаки пісень, їхнє змістово-тематичне наповнення. Звернено увагу на художні особливості народних творів, з’ясовуються проблеми, пов‘язані з традицією фольклоротворення та конкретними історичними подіями, фактами, простежується розвиток, специфіка побутування повстанських пісень, їхні варіанти. Зроблено спробу зіставлення різних класифікацій та узагальнення текстових моделей. Акцентовано на важливості дослідження повстанських пісень в українській фольклористиці. Підкреслено тяглість народної пісні та спроектованість її на сучасні події, популярність повстанської тематики та перспективність для наступних досліджень. Розглянуто концепції дослідження повстанських пісень — системою сучасних поглядів, ідей, установок, пріоритетних напрямів і підходів у розвитку української фольклористики.

Ключові слова: повстанська пісня,методологічні напрями, жанри, класифікація, поетика.

Надійшла 24.07.2021

Список використаних джерел

  • 1. Пісні УПА.Зібрав і зредагував Зеновій Лавришин. Передм. англ. мовою. Літопис УПА. 1996, 1997. Т. 25.
  • 2. Співаник УПА. Борці за волю України. Львів: Меморіал, 1992.
  • 3. Повстанські коляди: пісні, зібрані у Західному По­ділkі. Упоряд., вступ. ст., приміт. Ростислава Крамара. Тернопіль, 1995.
  • 4. За волю України. Антологія пісень національно-виз­вольних змагань. Запис, розшифрування, упорядк. Євгена Гіщинського. Луцьк, 2002.
  • 5. Дем’ян Г. Українські повстанські пісні 1940—2000 ро­ків (історико-фольклористичне дослідження). Львів; Київ, 2003.
  • 6. Степан Бандера та його родина в народних піснях, переказах та спогадах. Записи та упорядкування Григорія Дем’яна. Львів, 2006.
  • 7. Дем’ян Г. Двадцять п’ять повстанських пісень. Україна в минулому. Київ; Львів. Вип. 3. С. 10—42.
  • 8. Дем’ян Г. Рецензія на кн.: Пісні УПА. Зібрав і зредагував Зеновій Лавришин. Передм. англ. мовою. Літопис УПА. 1996; Львів: Спільне українсько-канадське підприємство «Літопис УПА», 1997. Т. 25. 554 с. Записки Наукового товариства імені Шевченка. Праці секції етнографії і фольклористики. Львів, 2001. Т. 242. С. 634—643.
  • 9. Сокіл Г. (Коваль). Повстанські колядки в системі обхідних календарно-обрядових пісень. Народознавчі зошити. 1999. № 1. С. 40—45.
  • 10. Сокіл Г. Вивчення повстанських пісень у вузівському курсі «Українська народна словесність». «Муза і меч»: Національний рух у фольклорних та літературних джерелах. Львів, 2005. С. 181—189.
  • 11. Крамар Р. Фольклор національно-визвольної боротьби українського народу 1940—1950 рр. (за матеріалами Західного Поділля): автореф. канд. філол. наук.10.01.07 — фольклористика. Київ, 1996. 24 с.
  • 12. Закальська Я.А. Український фольклор спротиву: традиція і модифікація, трансмісійні механізми: автореф. канд. філол. наук. 10.01.07 — фольклористика. Київ, 2021. 20 с.
  • 13. Білецький Л. Основи української літературно-наукової критики. Київ: Либідь,1998. 408 с.
  • 14. Путилов Б.Н. Фольклор и народная культура. In memoriam. Санкт-Петербург, 2003. 464 c.

читати публікацію»

Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »